Nieuws/Financieel
486113
Financieel

Beurswaarde Macintosh halveert door fooi voor Britse tak

Maastricht - De extreem lage prijs die Macintosh Retail voor zijn Britse divisie krijgt, heeft de zorgen over het voortbestaan van het schoenenwinkelbedrijf verder aangewakkerd. Beleggers lijken er weinig vertrouwen meer in te hebben. In twee dagen tijd is de beurskoers ruimschoots gehalveerd.

De winkelketen moet dringend af van zijn schulden, maar dat is zo makkelijk nog niet. Voor de Britse winkels, Brantano en Jones Bootmaker, kan het Limburgse concern een bedrag van €28 miljoen tegemoet zien. Dat is ruwweg 10% van de omzet. Winst maken de Engelse winkels nauwelijks tot niet. “Macintosh Retail als verkopende partij staat onder druk”, concludeert analist Gerard Rijk van SNS Securities dan ook. “Kopers weten dat en dat drukt de verkoopprijs.”

Later dit jaar wil Macintosh ook nog woonwinkelketen Kwantum verkopen.

Net als het Nederlands elftal

“Het is bij Macintosh Retail net als bij het eveneens zwak presterende Nederlandse elftal”, stelt de SNS-analist. “Macintosh moet elke wedstrijd winnen om een ronde verder te komen. Elke tegenslag is eigenlijk een verlies.”

“Van het Nederlands elftal werd al gezegd dat de laatste drie wedstrijden stuk voor stuk finales waren. Die moesten allemaal worden gewonnen. Bij Macintosh geldt hetzelfde”, vertelt Rijk. “De eerste stap voor Macintosh was de verkoop van sportbraces-fabrikant Nea. Dat werd goed verkocht. De tweede stap is de verkoop van de Britse activiteiten. Die wedstrijd lijkt verloren. Een verkoopprijs van 20 miljoen pond is gewoon weinig voor activiteiten met zoveel meer omzet. Dit is een flinke kink in de kabel. Maar goed, finale drie is de verkoop van woonketen Kwantum. Er staat nu veel druk op Macintosh dat die transactie meer dan €50 miljoen op moet brengen. Alleen dat brengt nog wat vet op de botten. Finale vier zijn de investeringen in de kernactiviteiten: de schoenenwinkels in de Benelux. Ik schat in dat er bij de overgebleven activiteiten, de winkels in de Benelux, per saldo geen geld binnenkomt. Eerst moet het bedrijf zijn schulden aflossen. Wat er over is, kan in de winkels worden gepompt. De zaak moet operationeel onder controle komen wil er toekomst in Macintosh zitten. Je mag sommige dingen niet te hard roepen, maar… hoe meer van die finales Macintosh verliest, hoe problematischer het wordt.”

Vrezen voor voortbestaan

Maar datgene wat Rijk niet roept, zegt directeur Willem Okkerse van ratingbureau OK Score Institute wel. Hij vreest voor het voortbestaan van Macintosh. “Ik vond een paar jaar geleden al " dat het niet verstandig was om in het bedrijf te beleggen. Sindsdien is het alleen maar verder bergafwaarts gegaan. De afboeking zorgt voor nog meer zwaar weer."

Macintosh liet in een verklaring weten dat de verkoop van de Britse activiteiten naar verwachting een boekverlies van tussen de €40 en 50 miljoen zal opleveren.

Verkoopprijs aan lage kant

In een tweede biedingsronde heeft Macintosh overnamevoorstellen ontvangen waarvan de waarde aan de onderkant ligt van de oorspronkelijk verwachte bandbreedte. Het bedrijf is die biedingen aan het bestuderen. Het is niet zeker dat dit tot een daadwerkelijke verkoop leidt

Okkerse benadrukt dat ook de accountantsorganisatie Ernst & Young (EY) een probleem heeft mocht Macintosh binnenkort omvallen. ,,De accountant heeft in maart namelijk een goedkeurende verklaring afgegeven bij de jaarrekening over 2014. Indien het bedrijf binnen het komende jaar failliet gaat, dan is de weg alweer open voor beleggers en betrokkenen om een claim in te dienen."

Verkoopopbrengst hard nodig 

Retaildeskundige Rupert Parker Brady wijst er op dat de opbrengst van de activiteiten in het Verenigd Koninkrijk hard nodig zijn om weer te kunnen investeren in de Benelux activiteiten. “Dat is een slecht uitgangspunt. Ze zitten kennelijk enorm verlegen om geld en de winkels en mensen hebben daaronder te lijden. De schoenformules van Macintosh worden links en rechts ingehaald en er lijkt geen uitzicht op verbetering van de omzetresultaten. En Kwantum kwijnt langzaam weg in het geweld van de dominante marktspelers.”

De  concurrentie in de schoenenbranche is moordend en verhevigt elke dag. “Dat komt voor een belangrijk deel door de snel groeiende online business. “Mensen bestellen steeds makkelijker online. Vooral de jeugd”, stelt Rijk vast. “En dan is er de zware concurrentie van de modeketens Zara en H&M. Die hebben in hun winkels prachtige schoenen liggen voor €30 per paar. Precies daar gaat voor Macintosh een probleem ontstaan, want die prijsstelling wordt de norm voor de consument. Daar is nauwelijks tegen op te concurreren. Dure winkels als die van Macintosh delven dan het onderspit.”

Ketens moeten in elkaar worden geschoven

“Macintosh moet harder snijden en net als Bart Smit en Intertoys schoenformules ineen schuiven en vestigingen sluiten”, adviseert Parker Brady. “Het is absoluut geen aantrekkelijk scenario en geen garantie voor terugkeer naar winstgevende groei. Maar als ze niets doen gaat de tent op den duur op de fles en heeft niemand er meer wat aan.”

Hij oordeelt dan ook: “Macintosh Retail Groep is voorlopig het lelijke eendje van de klas zonder toekomst perspectief.”

Dure winkelverbouwingen 

Zo kostte de verbouwing van een Manfield-winkel in Amsterdam zo’n €300.000, weet Rijk. “Dat zijn gigantische bedragen. De hernieuwde Manfield-formule slaat overigens redelijk aan, maar Macintosh heeft te weinig geld dat ze geen tempo kunnen maken om ook de andere winkels te vernieuwen. En meer schulden mogen ze niet maken van de bank.”

De uitweg? “Je kunt als schoenenketen in het middensegment nauwelijks het onderscheid maken. Bij Manfield verkopen ze nog wel merkschoenen als Van Lier, maar bij Dolcis? En Invito? Die krijgen klap na klap. Dat zijn niet de sterkste merken.”