Nieuws/Financieel
487272059
Financieel

Blokker voorziet leveringsproblemen door coronavirus

AMSTERDAM (ANP) - Winkelketens Blokker, Action en Hema hebben nog geen lege schappen door de uitbraak van het nieuwe coronavirus. Blokker verwacht vlak voor de zomer wel problemen voor sommige producten. Hema en Action deden nog geen uitspraken over de situatie in de komende maanden.

Het gaat bij Blokker om een klein deel van het assortiment dat problematisch is, vertelt Hans Danhof, die verantwoordelijk is voor de toelevering van producten. Hij wil niet zeggen om welke producten het gaat. „We doen geen uitspraken over de artikelen. Dat kan juist de leegloop van die producten versnellen”, aldus Danhof.

Danhof benadrukt dat er waar mogelijk naar vervangers wordt gezocht uit het bestaande productenaanbod. „Wij hebben vaak niet één airfryer, maar meerdere van A- en B-merken.” Verder legt Blokker tijdelijk voor al zijn producten extra voorraden aan, met het oog op mogelijk wegvallen van productielijnen.

Action en Hema

Winkelketen Action zegt voorlopig genoeg producten op voorraad te hebben. Er is geen noodzaak om naar leveranciers in andere landen dan China uit te wijken. Action houdt de situatie scherp in de gaten en staat in nauw contact met zijn leveranciers.

Hema heeft momenteel geen problemen met de levering van zijn producten, legt een woordvoerster uit. Wel maakt de winkelketen zich zorgen over de gezondheid van zijn personeel in China. Hema heeft in het land zo’n zestig medewerkers.

Coolblue verhoogt prijzen

Coolblue, de op één na grootste webwinkel van Nederland, beperkt zijn verkopen omdat de aanvoer van artikelen uit China stokt. Het bedrijf heeft prijzen verhoogd en maakt geen reclame meer. Zo hoopt het te voorkomen dat artikelen uitverkocht raken.

In een interne mail zegt een marketing-medewerker de verkopen de temperen door „de marketing uit te zetten en prijzen aan te passen.” Zo wil het bedrijf „onze hele grote schuren tot de nok toe vullen.” De maatregelen zijn nodig omdat „de productie in China op een heel laag pitje staat.” Het bedrijf verwacht, zo staat in de mail, „de komende weken en maanden beschikbaarheidsproblemen bij onze leveranciers.” Een woordvoerder van Coolblue bevestigt dat de verkopen worden getemperd door in de mail genoemde maatregelen.