Nieuws/Financieel
493667
Financieel

Brandkids maakt oversteek naar Polen

Kindermodewebwinkel Brandkids uit Haarlem breidde vorige week officieel uit naar Polen. Veel logischer dan gedacht, zegt mede-directeur Hans Lormans. "Ik snap dat vaak als eerste naar Duitsland wordt gekeken, maar hier in Polen staan veel meer lichten op groen."

Na Duitsland, België en Engeland is het de vierde buitenlandse markt die het bedrijf betreedt. Brandkids verkoopt de nieuwe collecties van bekende merken en outlet-collecties van eerdere seizoenen. In Nederland kunnen consumenten er ook tweedehands merkkleding verkopen en kopen.

'Beloftevol'

Volgens Lormans is Polen een "verrassend beloftevolle markt." Plus: "De bevolking van 38 miljoen mensen is relatief jong en de economie groeit heel hard."

Binnen korte termijn verwacht Brandkids marktleider te kunnen zijn. "Er zijn hier nu zo'n 5 miljoen mensen met een hoog besteedbaar inkomen, over een paar jaar zijn dat er tien miljoen. Hun behoefte om die welvaart te laten zien groeit en de vraag naar Westerse merkkleding stijgt mee."

De stap naar Polen werd snel gezet. "We willen elk jaar een nieuwe buitenlandse markt betreden. Ook wíj dachten niet onmiddelijk aan Polen, maar toen we er dieper indoken, zagen we onmiddelijk kansen. In dik twee maanden was alles geregeld."

Miami Vice

Overigens waren Lormans en zijn zakelijk partner Peter Sorber verbolgen over de hulp van onze ambassade ter plekke. "Een Miami Vice-achtige villa met dure auto's ervoor, maar bij onze eerste vraag over welke bedrijfsvormen in Polen mogelijk zijn, kwam de handelsadviseur niet verder dan de eenmanszaak. Toen zijn we maar gegaan, haha."

Dat e-commercebedrijven vrijwel blindelings naar Duitsland neigen zodra internationale plannen worden ontwikkeld, snapt hij. "Een bevolking van 81 miljoen mensen is natuurlijk aantrekkelijk, maar het kost je kapitalen om je met reclame en advertenties een beetje in te vechten in zo'n volwassen markt."

Onlineklanten

Ook logistiek zijn er voordelen. De levering gebeurt gewoon vanuit het distributiecentrum in Helmond, een bestelling is na twee dagen in huis. " Next day delivery vereist een enorme investering, maar in Polen is een relatief nieuwe generatie onlineklanten die dat nog helemaal niet verwacht."

Vorige week werd heel slim een vip-party georganiseerd om de opening te vieren. "Doordat een fotomodel en een kennelijk héél bekende filmactrice er waren, stonden de paparazzi er ook. Die aandacht gaan we proberen vast te houden", glundert Lormans.