Nieuws/Financieel

Flink hogere loonkosten door slechte reputatie

Bedrijven met een slechte reputatie zijn gemiddeld 10% meer kwijt aan loonkosten dan populaire werkgevers.

Werkgevers die niet zo'n goede naam hebben, betalen op jaarbasis ruim 3.400 meer salaris per werknemer aan salaris dan bedrijven waar iedereen wel wil werken, blijkt uit onderzoek van LinkedIn. Voor een bedrijf met 10.000 werknemers kan dat oplopen tot wel € 2.104.500 per jaar.

Meer dan de helft (54%) van de Nederlandse werknemers zou een baan bij een werkgever met een slechte reputatie meteen afwijzen, ongeacht de salarisverhoging die ze zouden krijgen. Zelfs een salarisverhoging van meer dan 10%, zou slechts 23% van Nederlandse professionals overtuigen.

De belangrijkste redenen om een baan te weigeren bij een bedrijf met een slechte reputatie zijn het ontbreken van baanzekerheid door tijdelijk contract, werken in een slecht functionerend team en een slechte reputatie van het management.

Andersom geldt dat een sterk 'employer brand' zorgt voor lagere loonkosten. Van de Nederlandse werknemers zou 45% een baan bij een 'great place to work' meteen accepteren, zonder dat ze een salarisverhoging verwachten. 18% zou een kleine salarisvermindering van 2% accepteren en 12% is zelfs bereid om 5% in loon te dalen. Dit vanwege veel doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden en goede baanzekerheid. "Een sterk merk zorgt er ook voor dat talent langer bij een werkgever blijft, wat weer scheelt in wervingskosten die komen kijken bij verloop van personeel," geeft Zeno Panhuyzen, hoofd Talent Solutions bij LinkedIn aan.