501127
Financieel

Met de paplepel ingegoten

Dat het inmiddels internationaal uitgerolde bedrijf Difrax ooit begon als een klein Nederlands bedrijfje, zal menig ouder die een babyproduct van het bedrijf in huis heeft doen verbazen. Vivienne van Eijkelenborg nam de onderneming  in 1999 over van haar ouders.

Het bedrijf dat bekend staat om de S-fles, kleurrijke speentjes en tal van andere innovatieve babyproducten werd opgericht in 1967 door Dippy en Frank van Eijkelenborg. Daar komt de naam ook vandaan, Di van Dippy en Fra voor Frank. De X stond voor de opvolger die destijds nog onbekend was. ,,Ik heb juist altijd gedacht dat ik het bedrijf niet over zou nemen. Na er toch een jaar te hebben gewerkt vroeg ik mijn broertje en zusje of zij plannen hadden. Ik wilde het namelijk alleen doen, of helemaal niet”, vertelt Van Eijkelenborg.

Eenmaal binnen het bedrijf stelde ze vragen bij veel van de bedrijfsprocessen. ,,Maar ik kreeg steeds onbevredigende antwoorden. Dus ik ging erover nadenken, hoe ik het anders zou doen. Ik wilde sowieso betere en mooiere producten ontwikkelen. Dat wat er was vond ik per definitie stom en ouderwets”, zegt ze.

Innovatie is een woord waarmee Van Eijkelenborg het bedrijf Difrax een hele andere koers heeft laten varen. Ze wilde nieuwe producten ontwikkelen, zocht naar experts en riep de hulp in van artsen. Uiteindelijk stelde ze een heel medisch panel samen. ,,Ik vroeg me steeds af waarom de dingen waren zoals ze waren. Het antwoord was vaak: omdat het al jaren zo is. Ik ben toen een fles gaan ontwikkelen met een knik erin zodat de speen niet vol met lucht staat, iets waar een baby last van kan hebben.”

Haar ouders hadden destijds een kantoor aan huis en in de beginjaren zelfs het magazijn. Waar zij juist producten uit het verre oosten importeerden en deze in Nederland verkochten, doet hun dochter dat tegenwoordig precies andersom. Met de interesse voor Nederlandse babymelk, zijn in China ook de producten van Difax razend populair. ,,Vertrouwen is het sleutelwoord, de mensen daar willen geen risico meer lopen. Maar hoewel we in Nederland marktleider zijn, moet je hard werken om voet aan de grond te krijgen in het buitenland. Toch heb je de internationale markt nodig wanneer je wilt  innoveren. Een ontwikkelproces voor een borstkolf duurt zo’n vier jaar.”

Behalve aan het roer staan van Difrax, is Van Eijkelenborg voorzitter van de EO Entrepreneurs Organization, een internationaal netwerk van en voor ondernemers. Ze is al lange tijd aan de organisatie verbonden in het kader van opleiding en ontwikkeling. ,,Als je een eigen bedrijf hebt moet je uiteindelijk altijd de energie uit jezelf halen, terwijl je ook inspiratie nodig hebt om vooruit te komen. Het contact met andere ondernemers wereldwijd heeft mij enorm geholpen om te leren en te groeien.”

DFT Ondernemen portretteert wekelijks een boeiend familiebedrijf.

Klik hier voor meer verhalen over Familiezaken