Nieuws/Financieel

’Stroom ook op het menu’

Niet alleen de menukaart, maar ook de optie om het mobieltje of de elektrische auto op te laden, wordt snel een belangrijk criterium bij de keuze voor een restaurant of café.

Horecaondernemers zullen snel een fiks hogere stroomnota krijgen als ze aan de nieuwe wensen van de hedendaagse klanten tegemoet willen komen, zo voorspellen adviseurs en de branchekoepel Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Restaurants en cafés die zich richten op publiek onder de 40 jaar doen er goed aan bij hun inrichting na te denken over het verwerken van stopcontacten of andere oplaadopties voor smartphones in elke tafel. "Vooral de jongere gasten willen ook tijdens het uitgaan zoveel mogelijk online blijven", zo stelt het gerenommeerde horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners in Warmond.

Een oplaadpunt aan de bar of in een speciale oplaadkast is volgens haar ontoereikend: "Dan moet de klant zijn mobieltje immers even missen. Zorg gewoon bij elke zitplek voor voldoende elektrapunten en mooie plug-in systemen", aldus marketeer Marjolein van Spronsen.

KHN ondersteunt dit advies volledig: "De tijd dat werd gediscussieerd over acceptatie van mobieltjes in de horeca of over het aanbieden van wifi ligt in veel zaken achter ons. Veel bezoekers willen continu op internet kunnen. Ondernemers doen er goed aan daarop in te spelen", aldus zegsman Joris Prinsen.