Financieel/Geld
512401144
Geld

’Hypotheekaflossers zijn niet dom, ze zijn vrolijk’

Amsterdam - De fluitende en dansende mensen die figureren in de reclamespot van de Nederlandse Vereniging van Banken voor de campagne ’aflossingsblij’ zijn niet dom, onwetend en onbenullig, maar vrolijk.

Dat oordeelde de Reclame Code Commissie na een klacht.

Onbenullig gedrag

Een kijker vond dat de huiseigenaren met zo’n hypotheek werden neergezet als ’domme en onwetende mensen die hun zaken niet zelfstandig kunnen afwikkelen en die na het advies tot aflossing overgaan tot ongecoördineerd ‘half-waardig’ en onbenullig gedrag’.

De banken hadden het onderwerp serieus moeten benaderen, vond de kijker. ’Het onderwerp is niet ludiek en de uiting ook niet.’

De commissie wijst de klacht af. De figuranten in het filmpje zijn gewoon vrolijk, vindt zij. De mensen worden niet neergezet als dom en onwetend omdat ze fluiten en dansen.

De gewraakte reclame: