Adyen nam vorig jaar het besluit om naast een Europese ook met een Amerikaanse bankvergunning te opereren. „We zitten in het proces. Maar het duurt relatief lang”, stelt chief financial officer (cfo) Ingo Uytdehaage. „Een belangrijk punt in zo’n aanvraag is het vertrouwen winnen van de toezichthouder.” Zo’n drie jaar geleden nam een aanvraag bij De Nederlandsche Bank (DNB) voor een Europese bankvergunning ongeveer negen maanden in beslag, zegt Uytdehaage. „Die termijn zijn we in de VS nog niet voorbij. Of we over de helft zijn? Dat hopen we wel. Deze aanvraag is wel voor de lange termijn. We komen niet in problemen als we deze bankvergunning dit jaar niet binnen hebben.” Winstgroei Adyen maakte donderdag opnieuw indrukwekkende groeicijfers over het afgelopen jaar bekend. De nettowinst van €496,7 miljoen over 2019 betekende een verhoging van 42% vergeleken met een jaar eerder. De €239,6 miljard aan verwerkte transacties was wederom een ruime verdubbeling. De groei komt voor 80% van bestaande klanten, die door de dienstverlening van Adyen mondiaal sneller kunnen uitbreiden. Daarnaast zijn voor het eerst cijfers van naar Adyen overgestapte webwinkelgiganten te zien, zoals eBay en Alibaba. Volgend jaar komen ook transacties van nieuwe klanten zoals McDonald’s en Subway door. Tegelijk blijft Adyen inzetten op nieuwe parels, die via de systemen van de Nederlandse betalingsverwerker hun diensten wereldwijd kunnen uitrollen. In de eerste zes maanden van 2019 waren deze zogenoemde ‘mid-market’-klanten van maximaal €25 miljoen transacties per jaar goed voor 2% van het totaal. Over heel 2019 groeide dit door tot 3%. Advies Om deze klanten sneller te helpen, groeide met name het aantal commerciële medewerkers bij Adyen flink. „In mid-market moeten klanten het meer van ons advies hebben hoe ze het moeten doen”, legt Uytdehaage uit. „Wij willen dit type klanten zo goed mogelijk aan boord krijgen.” Wel benadrukt Uytdehaage dat Adyen zich nog altijd niet direct op het mkb richt. „Met mid-market hebben we vorig jaar klanten als Tony’s Chocolonely en de Heineken Experience binnengehaald. Of Zenoti, dat software voor beautysalons levert. Dat zijn gewoon supermooie klanten op ons platform. Daar investeren we echt in.”