Nieuws/Financieel
517726638
Financieel

Brand motor Boeing-777 treft ook gehavend beursaandeel

Een Boeing-777 waarvan zaterdag de Pratt & Whitney-motor brand vatte. Het type vliegt in Nederland bij KLM met heel andere motoren.

Een Boeing-777 waarvan zaterdag de Pratt & Whitney-motor brand vatte. Het type vliegt in Nederland bij KLM met heel andere motoren.

Vliegtuigbouwer Boeing is opnieuw getroffen door technische tegenvallers. Na een motorbrand in Colorado en boven Limburg verloren onderdelen, dreigt het aandeel van Boeing op de beurs in New York maandag flink onderuit te gaan.

Een Boeing-777 waarvan zaterdag de Pratt & Whitney-motor brand vatte. Het type vliegt in Nederland bij KLM met heel andere motoren.

Een Boeing-777 waarvan zaterdag de Pratt & Whitney-motor brand vatte. Het type vliegt in Nederland bij KLM met heel andere motoren.

Voor opening van de beurs in New York om 15.30 uur noteert het futurecontract op het aandeel Boeing al bijna 5% in het rood. Over een jaar noteert het aandeel al 35% lager.

Noodlanding

In de Verenigde Staten verloor zaterdag een Boeing-777 van United Airlines door brand talloze onderdelen boven woonwijken in de staat Colorado. Niemand raakte gewond. Het vliegtuig maakte veilig een noodlanding.

„Voor de naam van Boeing zijn de problemen met het toestel van United natuurlijk niet goed”, zegt luchtvaartexpert Joris Melkert van de TU Delft. „Maar de motoren zijn geleverd door Pratt&Whinney. Daar lijkt het probleem zich nu op toe te spitsen.”

Monopolie

Bij de aankoop van een vliegtuig kiest de luchtvaartmaatschappij in kwestie zelf de motor. Er zijn vier grote fabrikanten: General Electric, Pratt&Whitney, Rolls Royce en Safran.

Die vier leveren de motor aan op basis van de specificaties van het toestel van Boeing. Volgens luchtvaart- en risico-expert Benno Baksteen komt deze aanpak voort om een monopoliepositie bij leveranciers te vermijden. „Er worden allerlei tests met de motoren gedaan, voordat ze verkocht mogen worden. Een situatie zoals in Colorado komt op mij uniek over”, zegt Baksteen.

Hij wijst erop dat de motor door luchtvaartautoriteiten wordt getest, en ook het geheel van motor en vliegtuig.

Oorzaak

„Een vliegtuigongeluk is meestel een combinatie van factoren”, zegt Melkert. „Onderzoek moet uitwijzen wat er precies gebeurd is. Of het ligt aan het materiaal, het onderhoud of dat er sprake was van bijvoorbeeld een vogelaanvaring, of wellicht een combinatie van de drie.”

Boeing adviseert luchtvaartmaatschappijen alle 777’s die zijn uitgerust met de PW4000-motoren van het merk Pratt & Whitney, die zaterdag vlam vatten, aan de grond te houden. Luchtvaartmaatschappij KLM ontspringt de nieuwste Boeing-soap, want haar vijftien Boeing 777-200’s zijn uitgerust met motoren van GE.

„Aangezien veiligheid KLM’s eerste prioriteit is, zullen wij de ontwikkelingen in deze zaak op de voet volgen en onze motoren blijven onderhouden volgens alle veiligheidsrichtlijnen”, zegt een woordvoerder van KLM in een reactie.

Andere problemen

De brand is het volgende probleem voor producent Boeing, nadat eerder exemplaren van zijn Boeing 737 Max crashten. Na uitgebreide tests keert dit type juist nu terug in de luchtvaart. Bij de Max zaten fouten in het besturingssysteem en de sensoren, die 346 mensen hun leven kostten.

De Amerikaanse inspectiedienst, de Federal Aviation Administration, deed daarna een noodwaarschuwing uitgaan voor „onmiddellijke of versnelde inspectie” van het type.

Boeing meldt dat in de Verenigde Staten 128 vliegtuigen worden onderzocht, daarvan zijn er 69 operationeel en 59 staan opgeslagen. Volgens Melkert hoeft de inspectie niet lang te duren. Er zijn scheurtjes in de zogeheten ’fan-blades’ , de metalen spaken van de motor, vastgesteld. Voor zover Melkert bekend is zoiets nog nooit eerder voorgekomen.

In Zuid-Korea houdt Korean AirCo zes exemplaren aan de grond, ook Japan heeft een vliegverbod uitgevaardigd. In februari 2018 kampte een Boeing 777 vliegend richting Hawaï met een kapotte motor, nadat een dekblad werd weggerukt.

In Nederland verloor zaterdag een vrachtvliegtuig uit Bermuda onderdelen na zijn vertrek uit Maastricht, die in de wijde omgeving neer kwamen. Dat was een ander type toestel, een Boeing 747. De nationale politie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) doen onderzoek naar het incident.