Na de aankoop van GrandVision zou EssilorLuxxotica de hele branche in handen krijgen. Het Franse bedrijf maakt namelijk al de glazen, ontwerpt en produceert monturen in eigen Chinese fabrieken en maakt bovendien ook nog eens noodzakelijke instrumenten, zoals oogmetingsapparaten. De mogelijke aankoop van GrandVision lijkt een defensieve. Vorig jaar fuseerde de Italiaanse brillenmaker Luxottica met de Franse producent van brillenglazen Essilor. Luxottica is eigenaar van grote merken als Ray-Ban en Oakley. Essilor is vooral bekend via het glazenmerk Varilux. De twee bedrijven zijn goed voor een gecombineerde omzet van €15 miljard en ruim 140.000 werknemers. Volgens analisten zou het bedrijf zijn greep enorm vergroten door de optiekwinkels van GrandVision erbij te krijgen. De angst dat EssilorLuxxotica straks prijzen kan bepalen, lijkt niet denkbeeldig. In het recente verleden was de Europese Commissie erg tegen op dit soort ’verticale machtsgrepen’. Vooral EU-commissaris Margrethe Verstager (Mededinging) verzette zich hier hevig tegen. Analisten van zakenbank UBS gaan ervan uit dat 12 tot 24 maanden nodig zijn om goedkeuring van alle mededingingsautoriteiten te krijgen, mocht de overname doorgaan. Bij de fusie tussen Essilor en Luxottica zocht Brussel ook naar mogelijkheden om de deal te blokkeren, maar die werden niet gevonden.