Nieuws/Financieel

Ondernemerstrio vereenvoudigt maken van banners

Het maken van technisch bruikbare internetadvertenties is omslachtig en prijzig. De snelle en eenvoudige oplossing van het piepjonge Bannerwise trekt nu al de aandacht van grote internetpartijen die besparingskansen ruiken, zegt commercieel verantwoordelijke Joost Kortlever.

Internetadvertenties, zogenoemde banners, verschijnen niet zomaar online. Het gros wordt via enkele grote netwerken zoals Google Adwords of binnen Facebook dáár geplaatst waar het gewenste publiek zich bevindt. „Maar die netwerken hanteren een woud aan afwijkende technische richtlijnen waaraan bijvoorbeeld bewegende banners moeten voldoen.”

Voor het handmatig geschikt maken van die banners waren adverteerders, zeker kleinere mkb’ers, een hoop geld kwijt. „En voor internetbureaus, die dit in groten getale doen en daarop graag willen besparen, bieden we dé oplossing”, legt Kortlever uit.

Puzzelen

Zijn zakenpartner en grondlegger Miguel Zamora Lopez (27) liep hier tegenaan toen hij bij een internetbureau werkte. Uit ergernis begon hij te puzzelen, wat leidde tot het verlossende idee. Samen met technische man Fabio Coduri (31), Kortlever (24) en een parttime ontwerper wordt zijn oplossing sinds midden mei op de markt gebracht. „Een mkb’er moest het zélf kunnen doen, was ons uitgangpunt.”

Bannerwise ontwikkelde een steeds slimmer wordend logaritme. „De gebruiker, of de adverteerder, kiest online de netwerken waarop hij wil verschijnen. Dan wordt een type design gekozen, waarna ons logaritme de aanpassingen doet naar allerlei verschillende formaten. Het optimaliseert het ontwerp en maakt hem ook technisch in orde. En daarna wordt ie aangeboden aan het netwerk dat de banners plaatst.”

In hun eerste maand hebben ze een paar handen vol betalende klanten aan zich weten te verbinden. Maar ze hebben al de nodige aandacht getrokken in de online-reclamewereld. „Grote bureaus weten waar de pijn ’m in zit, hoeveel tijd en dus geld eraan verloren gaat.”

Inmiddels is Bannerwise al in gesprek met enkele grote Amerikaanse bedrijven zoals AdRoll, ReTargeter en het Nederlandse Adcrowd. „Dat zijn vooraanstaande partijen waar de adverteerders zitten. Daar is onze oplossing op hoog niveau gespreksonderwerp.”

Elke week doet een Starter van de Week zijn of haar verhaal in DFT Ondernemen.

Klik hier voor meer Starter van de Week-verhalen