Nieuws/Financieel

Finse cocktail met gin

Gin is helemaal hip. Bars en restaurants hebben soms tig soorten gin op de kaart staan. Lekker, maar best lastig kiezen. Toen Adriaan de Stigter in Finland een kant en klaar blikje met gin ontdekte, wist hij meteen: dit moeten we in Nederland ook hebben.

De Stigter en zijn jeugdvriend Hugo Hakvoort hebben beiden een vaste baan in respectievelijk sales en de advocatuur, maar droomden al jaren van een eigen bedrijf. „Met dit drankje konden wij onze ondernemersdroom laten uitkomen’’, zegt De Stigter.

Leuk verhaal

„Het is een interessant, toegankelijk product waar ook nog eens een leuk verhaal achter zit: in 1952 maakte de Finse brouwerij Hartwall speciaal voor bezoekers van de Olympische Spelen in Helsinki een ingeblikte cocktail van gin en grapefruit: Original Long Drink. En het was een gigasucces!’’

Ook Hakvoort vond het een goed idee om Original te gaan importeren. De heren stuurden een e-mail naar de ceo van Hartwall en na een paar reminders was het raak: ze mochten langskomen om de plannen te presenteren.

„Ze waren meteen enthousiast. De ceo vertelde ons dat ze het nooit hadden aangedurfd om hun ’pareltje’ aan een buitenlandse partij toe te vertrouwen, omdat ze bang waren dat Original Long Drink als ’bijproduct’ in een grotere drankenportefeuille zou worden opgenomen. Zonde!”

„Inmiddels hebben we 140 kroegen aan boord. Onze timing is goed, want gin is momenteel heel populair. We willen het laagdrempelig in de markt zetten: het mixdrankje met 5.5% alcohol wordt simpelweg in een blikje uitgeschonken in een groot glas met ijs, een gin-cocktail bestellen, wordt voor de klant zo even simpel als een biertje of colaatje.’’

Pitchen

De blikjes liggen inmiddels ook in de schappen van Albert Heijn. „Tijdens de AH Podiumdagen mochten niet-bestaande leveranciers hun ideeën pitchen. Er deden zo’n 300 ondernemers mee, en het aantal winnaars is op twee handen te tellen. Maar wij zaten erbij. Onze blikjes liggen in 673 filialen.’’

Het ondernemersduo vult elkaar goed aan: „Hugo is de nuchtere jurist en gek op strategie, terwijl ik de ’blije eikel’ ben die het heerlijk vindt om evenementen te organiseren en kroegen af te struinen met een tray blikjes onder de arm’’, zegt De Stigter.

Of de distributie van Finnish Dutch Import in de toekomst een fulltime bezigheid wordt voor de mannen moet nog blijken, maar voorlopig ondernemen ze vooral in het weekend en de avonduren. „Hopelijk kunnen we ooit ook andere lekkernijen uit de Finse brouwerij gaan importeren, maar voorlopig focussen we ons op Original Long Drink.’’

Elke week doet een Starter van de Week zijn of haar verhaal in DFT Ondernemen.

Klik hier voor meer Starter van de Week-verhalen