Nieuws/Financieel
547849
Financieel

Gratis geld

Vorige week deed claimbedrijf ConsumentenClaim een oproep aan Nederlanders die nog een vergeten Koersplan van Aegon in de la hebben liggen. Dit beleggingsproduct, een van de vele woekerpolissen die verzekeraars aan miljoenen Nederlanders hebben verkocht, bevat volgens de Hoge Raad te hoge kosten. Aegon heeft daarom in 2014 besloten tot een nieuwe compensatieronde. De compensatie bedraagt gemiddeld enkele honderden euro’s per contract.

Gedupeerden kunnen zich al een jaar lang bij Aegon aanmelden, maar ruim de helft laat dit achterwege. Zo’n 350.000 mensen laten niets van zich horen. Dat betekent dat Aegon tientallen miljoenen euro’s in kas kan houden. Tot 16 augustus 2015 is het nog mogelijk om de compensatie online aan te vragen, daarna wordt het lastiger.

De vraag is nu of Aegon voldoende de publiciteit heeft gezocht. De verzekeraar blijft immers een stuk rijker als mensen zich niet kenbaar maken. Aan de andere kant hebben media zo vaak over deze zaak en over woekerpolissen bericht dat ook bij gedupeerden zelf een zekere verantwoordelijkheid ligt.

Harde boodschap

We kunnen lang discussiëren over de vraag waarom mensen geld laten liggen: achterdocht bij elk verzekeringslogo dat ze zien, onwetendheid of onverschilligheid. De vraag die echter ook moet worden gesteld, is waarom mensen zich nog jaren later officieel voor compensatie moeten aanmelden. Dan leg je het initiatief bij klanten die dit hele product en de verzekeraar in kwestie liever willen vergeten of geen moeite meer willen doen.

Zelfs als je gratis geld uitdeelt, geeft men niet thuis. Dat is volgens mij best een harde boodschap voor Aegon.