Financieel/Geld
583422395
Geld

Man wil €400 na onrechtmatige blokkade creditcard, krijgt €5

Een creditcard mag niet direct worden geblokkeerd als een automatische incasso mislukt.

Een creditcard mag niet direct worden geblokkeerd als een automatische incasso mislukt.

Amsterdam - Zes hele dagen kon een man geen gebruik maken van zijn American Express Gold Card, nadat een automatische incasso was mislukt. Daarop had het bedrijf de kaart niet meteen moeten blokkeren, vindt klachteninstituut Kifid. Maar de $440 gederfde inkomsten en een schadevergoeding voor de stress hoeft American Express hem niet over te maken.

Een creditcard mag niet direct worden geblokkeerd als een automatische incasso mislukt.

Een creditcard mag niet direct worden geblokkeerd als een automatische incasso mislukt.

De man heeft wél recht op zijn abonnementskosten over de periode van €3,85 en telefoonkosten van zo’n €1,15. Zijn gang naar het financiële klachteninstituut levert hem dus een klinkende €5 op.

Verhoogd risico

In de voorwaarden van American Express staat dat het bedrijf een creditcard mag blokkeren als er sprake is van een significant verhoogd risico dat de kaarthouder niet in staat zal zijn om verschuldigde betalingen op tijd te verrichten.

Maar het mislukken van één automatische incasso is nou niet direct een significant verhoogd risico, oordeelt het klachteninstituut.

Uiterste betaaldatum

De man kreeg op 6 november 2019 een maandafrekening van American Express, met als uiterste betaaldatum 6 december 2019. Op 11 november mislukte een automatische afschrijving.

Op 22 november meldde American Express aan de man dat zijn kaart werd geblokkeerd. Hij maakte het bedrag direct over - nog binnen de betaaltermijn dus. Op 27 november werd de betaling verwerkt, waarna hij op 28 november zijn kaart weer kon gebruiken. De man had op 22, 24, 25 en 26 november verzocht de kaart te de-blokkeren.

Iets te strikt

American Express zag zelf ook wel in dat zij met het het direct blokkeren van de pas wel iets te strikt hebben gehandeld en bood excuses aan.

Daar gaat de man niet mee akkoord. Hij wil een vergoeding van $440 (zo’n €400) voor uren die hij vanwege het gedoe niet aan klanten heeft kunnen factureren. Ook wil hij een vergoeding voor immateriële schade, omdat het hele voorval hem stress opleverde.

Immateriële schade

Het Kifid vindt de schade door gederfde inkomsten onvoldoende onderbouwd. Aan het toekennen van een vergoeding voor immateriële schade zijn strenge eisen verbonden, zoals dat een bedrijf echt het oogmerk moet hebben gehad de schade toe te brengen. Dat is hier niet het geval.

American Express hoeft hem slechts een bedrag van €5 te vergoeden.