Nieuws/Financieel
585716930
Financieel

’Overleg voor aanpassing sneltest KLM-stewardessen’

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) vraagt KLM om zelf met een alternatief voor de coronatest te komen.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) vraagt KLM om zelf met een alternatief voor de coronatest te komen.

Luchtvaartmaatschappij KLM is in overleg met het RIVM over een alternatief voor de sneltest voor het vliegend personeel.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) vraagt KLM om zelf met een alternatief voor de coronatest te komen.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) vraagt KLM om zelf met een alternatief voor de coronatest te komen.

Dat melden bronnen aan De Telegraaf. KLM kan een aantal verre vluchten vanaf zaterdag mogelijk niet meer uitvoeren, als dan de aangescherpte testplicht van het kabinet ingaat. De luchtvaartmaatschappij onthoudt zich van commentaar. Cabinevakbond VNC meldt vrijdag dat de sneltestverplichting niet geldt voor een aantal ’veilige’ landen, waaronder de Nederlandse Antillen, IJsland, Japan, Zuid-Korea en Australië. „Het lijkt erop dat KLM wel op deze eilanden kan blijven vliegen”, zo meldt de VNC, dat wel stelt dat er nog geen bevestiging is. Topman Pieter Elbers van KLM wil graag een alternatief dat werkbaar is voor de luchtvaartmaatschappij voor de sneltest.

Incubatietijd

Donderdag stelde Elbers in De Telegraaf dat de sneltest niet bruikbaar is, vanwege de incubatietijd van het coronavirus. Vliegend personeel kan daardoor in het buitenland positief testen, terwijl de besmetting in Nederland opgelopen is. De KLM-topman is voorstander van een test vlak voor vertrek, waardoor er bij een positieve test nog ander personeel opgeroepen kan worden om de vlucht uit te voeren. In andere landen is vliegend personeel uitgezonderd van zo’n sneltest.

KLM moet zelf met een veilig alternatief voor de verplichte sneltest voor crewleden komen, aldus minister Van Nieuwenhuizen vrijdagmorgen. „Ik laat het echt even aan de KLM en het RIVM. Als zij samen een veilige manier weten te vinden, ben ik er heel erg blij mee”, zegt de bewindsvrouw. „Maar als dat niet zo is, kunnen we dat risico niet nemen.”

Linkse partijen

Het ministerie van Infrastructuur heeft niet overlegd met de luchtvaartmaatschappij over de praktische gevolgen van het RIVM-advies, zo melden bronnen aan De Telegraaf. Tot dusverre was dat meestal wel het geval. De ondernemingsraad van KLM stelt dat er politiek bedreven is over de rug van KLM-medewerkers, omdat de linkse partijen overgehaald moesten worden om de invoering van de avondklok.