59950
Nieuws

Na gerommel heeft Sonos weer duidelijke koers

Keuze maakt het verschil

Op het hoofdkantoor van Sonos is de richting weer duidelijk.

Op het hoofdkantoor van Sonos is de richting weer duidelijk.

BOSTON - Sonos is lange tijd koploper geweest op het gebied van multi-room speakers. Maar tegenwoordig bieden ook concurrenten als Bose, LG en Samsung eenzelfde lijn van speakers aan, die aan elkaar gekoppeld zijn via wifi en daardoor in elke kamer dezelfde muziek kunnen afspelen.

Op het hoofdkantoor van Sonos is de richting weer duidelijk.

Op het hoofdkantoor van Sonos is de richting weer duidelijk.

Het heeft de afgelopen tijd gerommeld bij Sonos. Zo werd in maart 2016 personeel ontslagen en werd besloten een nieuwe koers te varen waarbij de focus voortaan ligt op streaming muziek in plaats van de eigen collectie. Daarnaast vertrok in januari ceo en medeoprichter John MacFarlane. “Er heeft de afgelopen tijd veel plaatsgevonden,” geeft cfo Michael Giannetto toe. “Dat waren uitdagende tijden, maar we zijn nu sterker en er is een nieuwe strategie.”

Naar eigen zeggen is Sonos een winstgevend bedrijf met dubbele groeicijfers en een omzet in de buurt van $1 miljard. Maar liefst 30% van de kwartaalomzet is van consumenten die na de aanschaf van hun eerste Sonos-product nog meer speakers kopen. “Als je Sonos begrijpt, dan is eentje niet genoeg. Normaal heb je bij de aanschaf van een elektronisch product er meestal maar één nodig. Vanwege multi-room kun je overal in huis naar dezelfde muziek luisteren, waardoor je in meer kamers speakers wilt. Het is een model dat op vanzelfsprekende wijze leidt tot meer aankopen.”

Waarin Sonos ook verschilt, is op het gebied van welke streaming diensten en stembesturing het ondersteunt. De speakers zijn nu compatibel met meer dan 80 diensten, zoals Spotify. Afgelopen jaar werd daar Apple Music aan toegevoegd en op de planning voor dit jaar staat onder andere audioboekdienst Audible. “Voor ons heeft het altijd gedraaid om multi-service. We willen dat klanten zelf kunnen kiezen wat ze streamen. In 2020 verwachten we dat er wereldwijd ongeveer een miljard mensen een abonnement hebben op een streaming dienst.”

Eenzelfde strategie heeft Sonos ook voor ogen voor stembesturing, iets waar het bedrijf volgens Giannetto te laat mee begonnen is. „Maar we hebben geen ambitie om zelf die software te maken. Andere bedrijven doen dit al, vandaar dat we kiezen voor samenwerkingen. Amazon was eerste, maar Google, Apple en Microsoft zijn op dit gebied ook actief. Ook hier willen we dat consumenten zelf kunnen kiezen welke stemassistent ze gebruiken.”