Nieuws/Financieel
603368424
Financieel

’In 2025 hebben alle nieuwe auto’s een stekker’, maar nu al tekort aan laadpalen

Je moet mazzel hebben om je stekkerauto te kunnen opladen op straat.

Je moet mazzel hebben om je stekkerauto te kunnen opladen op straat.

AMSTERDAM - In Nederland is er een groeiend tekort aan laadpalen. Verder zijn veel publieke laadsystemen overbelast. Dat blijkt uit onderzoek van Enpuls, een onderdeel van netbeheerder Enexis dat zich specifiek bezighoudt met de energietransitie.

Je moet mazzel hebben om je stekkerauto te kunnen opladen op straat.

Je moet mazzel hebben om je stekkerauto te kunnen opladen op straat.

Van de 13.208 buurten in Nederland zijn er volgens Enpuls bijna 5000 voorzien van laadpalen. In die buurten woont ongeveer 70 procent van alle Nederlanders. Het is volgens de onderzoekers de vraag of elektrische rijders daar terecht kunnen bij een openbare laadpaal. In ruim een derde van de buurten grijpen automobilisten steeds vaker mis.

Scheefgroei

Volgens Enpuls is sprake van scheefgroei tussen het aantal verkochte elektrische voertuigen en het aantal geplaatste publieke laadpalen. De meeste gemeenten plaatsen pas nieuwe laadpalen als autobezitters daar om vragen. En dat doen ze lang niet allemaal, aldus de onderzoekers. Volgens Enpuls is de aanwezigheid van voldoende laadpunten voor particulieren een belangrijke voorwaarden om elektrisch te gaan rijden.

Enpuls verwacht dat in 2025 elke Nederlander elektrisch wil rijden en dat alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. Volgens de onderzoekers moet het laadpaalnetwerk snel en slim worden uitgebreid. De regie daarvoor ligt bij gemeenten. Verder pleit Enpuls voor het opladen van auto’s met duurzame stroom.

safe-and-fast iconVeilig betalen
box icon14 dagen bedenktijd
safe-and-fast iconVeilig betalen
box icon14 dagen bedenktijd