Financieel/Geld
606900984
Geld

Vergelijken mobiele abonnementen nog te lastig

De voorwaarden van telecomaanbieders zijn wel helder, maar moeilijk onderling te vergelijken.

De voorwaarden van telecomaanbieders zijn wel helder, maar moeilijk onderling te vergelijken.

Amsterdam - Het blijft voor consumenten lastig om informatie over mobiele abonnementen van verschillende aanbieders te vergelijken Toezichthouder ACM roept telecomaanbieders al jaren op om hier werk van te maken, en ziet dat de situatie ten opzichte van vorig jaar iets is verbeterd.

De voorwaarden van telecomaanbieders zijn wel helder, maar moeilijk onderling te vergelijken.

De voorwaarden van telecomaanbieders zijn wel helder, maar moeilijk onderling te vergelijken.

De meeste consumenten zoeken op de websites van aanbieders naar informatie, zo komt uit ACM-onderzoek naar voren. Qua prijzen en voorwaarden is over het algemeen nog sprake van klare taal.

Op het moment dat abonnementen vergeleken moeten worden, wordt het lastig. Bijna de helft van de consumenten die door de waakhond zijn ondervraagd, vindt de informatie van verschillende aanbieders (totaal) niet vergelijkbaar.

Geen sancties

Volgens de ACM moet deze informatie zo worden gepresenteerd dat consumenten ze goed met elkaar kunnen vergelijken om daarna een keuze te maken. De waakhond kan alleen geen sancties opleggen als dat niet gebeurt, en houdt het dus bij een oproep.

Consumenten willen bij het afsluiten van een mobiel abonnement vooral informatie vergelijken over de vaste kosten per maand, de lengte van het contract en de kwaliteit of betrouwbaarheid van het netwerk. Verder willen consumenten weten of ze hun huidige nummer kunnen meenemen en hoe dat in zijn werk gaat, terwijl ze ook graag inzicht hebben in het eigen verbruik en de snelheid van het netwerk.