Nieuws/Financieel
614706718
Financieel

Pieter Elbers van KLM naar Indiase luchtvaartmaatschappij

Amsterdam - Vertrekkend topman Pieter Elbers van KLM wordt de baas van de Indiase luchtvaartmaatschappij IndiGo. De twee maatschappijen kondigden vorige week nog aan te gaan samenwerken.

Elbers (52) vertrekt op 1 juli als president-directeur bij KLM, nadat de raad van commissarissen besloot geen derde termijn aan te gaan, en begint op 1 oktober in India, meldt de maatschappij. Onder de leiding van Elbers wist KLM het aantal passagiers, omzet en winst omhoog te krijgen. Voorts wist hij het KLM-schip drijvende te houden tijdens corona, maar dat werd niet beloond. In 2019 probeerde topman Ben Smith Elbers al te lozen, maar na interventie van het kabinet mocht hij toch blijven.

In een bericht aan het KLM-personeel dankt Elbers iedereen voor de samenwerking en de ’blauwe harten’. Hij noemt de staat van dienst van Indigo in zestien jaar tijd ’indrukwekkend’. „Ik ben zeer vereerd om hierop voort te bouwen.”

IndiGo is een budgetmaatschappij die zich vooral op de lokale en regionale markt van India richt. Het bedrijf is gevestigd in de buurt van Delhi. Het heeft 277 vliegtuigen in de vloot, waar dat bij de KLM-groep 200 zijn. De ambities zijn enorm: waar KLM en Transavia 100 vliegtuigen bij Airbus in bestelling heeft staan, zijn er dat voor Indigo 522.

In de sector is men verrast door de keuze voor India en voor een budgetmaatschappij, die een minder groot palet aan diensten aanbiedt. Elbers wordt geroemd op zijn zakelijke aanpak, maar volgens insiders hoeft dat geen probleem te zijn. „KLM is ook een beetje budget qua prijs en netwerk. Hij heeft in Japan gezeten en palmde de Chinezen in. Dit lukt hem ook wel”, zegt een bron. Het is echter niet zo dat Elbers in een gespreid bedje komt. De KLM-topman zal nog steeds hard moeten werken. De Indiase markt met 1 miljard potentiële klanten geldt als lastig, met relatief lage verdiensten en hoge kosten, met daarnaast moordende concurrentie. „Een erg stoere move, naar een maatschappij met veel potentie. Van 34 miljoen klanten naar 300 miljoen klanten”, zegt een insider.

Geruchten

De afgelopen tijd gonsde het van geruchten over een mogelijke nieuwe baan van Elbers, waar hij zelf niets over los wilde laten. Er werd aangenomen dat de operationeel gedreven topman van KLM wel elders onder dak zou komen, hoewel Air France KLM geen ’golden parachute’ voor hem had geregeld bij een meer ’gevestigde’ luchtvaartmaatschappij met wie nauwe banden bestaan. Voor het commissarissencircuit werd hij te jong en te energiek gezien. Elbers werd onder meer in verband gebracht met Emirates, waar nog naar een opvolger van Tim Clark wordt gezocht.

KLM deed vijf jaar geleden zaken in India met Jet Airways, maar dat avontuur ging de mist in na het faillissement van de Indiase luchtvaartmaatschappij. Ook waren er geruchten dat de eigenaar van Jet Airways de zaken iets te mooi had voorgespiegeld aan Air France en KLM.

Vorige week maakte KLM bekend dat het zestien doorverbindingen in India aanbiedt in samenwerking met IndiGo. KLM heeft het netwerk op India praktisch weer terug op het niveau van voor de coronacrisis en vliegt naar Delhi, Mumbai en Bangalore.

President-commissaris Cees ’t Hart feliciteert Elbers met zijn nieuwe baan, terwijl er bij de aandeelhoudersvergadering van twee weken geleden zuinigjes bij het vertrek van Elbers werd stilgestaan. „Pieter heeft er voor gezorgd dat de weg naar herstel na corona is ingeslagen en een enorme staat van dienst bij KLM. Wij bedanken hem voor zijn tomeloze inzet.”