Financieel/Nieuws

Vakantievluchten mogelijk naar Lelystad Airport in 2019

Schiphol loopt vast. De luchthaven bereikt al eind dit jaar het plafond van 500.000 starts en landingen.

Schiphol loopt vast. De luchthaven bereikt al eind dit jaar het plafond van 500.000 starts en landingen.

foto ANP

SCHIPHOL - Er zijn concrete plannen om Lelystad Airport vanaf 2019 ‘toe te voegen’ aan Schiphol, waardoor het operationeel één luchthaven wordt met een zevende baan voor vakantievluchten. Het poldervliegveld moet veel sneller groeien dan de bedoeling was, omdat het volle Schiphol vastloopt.

Schiphol loopt vast. De luchthaven bereikt al eind dit jaar het plafond van 500.000 starts en landingen.

Schiphol loopt vast. De luchthaven bereikt al eind dit jaar het plafond van 500.000 starts en landingen.

foto ANP

Dat bevestigde topman Jos Nijhuis vrijdag in gesprek met De Telegraaf. ,,Het aantal toeristenvertrekken vanaf Lelystad moet na 2019 versneld worden opgevoerd om de broodnodige ruimte voor netwerkvluchten in de Haarlemmermeer te creëren”, zei hij.

Schiphol bereikt al eind dit jaar het plafond van 500.000 starts en landingen. ,,Aan die afgesproken grens tot 2020 gaan we niet tornen. Wel willen we fors doorgroeien in de periode 2020-2030 tot zo’n 600.000 vluchten. Het aantal luchtreizigers kan dan toenemen van 64 naar 90 miljoen”, aldus Nijhuis.

Met een zogeheten verkeerverdelingsregel, die het ministerie van Infrastructuur begin 2018 naar verwachting gereed heeft volgens strenge EU-regels, kan Schiphol ‘pretvluchten’ zonodig naar Lelystad dwingen, als vakantievliegers niet verleid kunnen worden met de helft lagere kosten.

Politiek gezien is de groeiversnelling van Lelystad als ‘overloop’ van Schiphol nog geen gelopen race. Dat is grotendeels afhankelijk van het nieuwe kabinet dat straks aantreedt.

Ook is volgens Nijhuis een nieuw ‘Aldersakkoord’ noodzakelijk. De huidige afspraken dateren van 2008. Onder leiding van oud-minister Alders wordt er binnen de Omgevingsraad Schiphol met alle belanghebbenden gewerkt aan een nieuw convenant.

Dat gaat naar verluidt moeizaam, omdat omwonenden dwars liggen vanwege de herrie en bestuurders meer zijn gefocust op woningbouw. Het gaat om meer dan 100.000 nieuwe huizen in lawaaizones.

In de huidige opzet is Lelystad Airport volgens critici geen oplossing voor de krapte op Schiphol. De luchthaven met een langere baan en nieuwe terminal zou bij opening in 2019 slechts zes vluchten per dag verwerken, ,,een druppel op de gloeiende plaat”. Daarom moet dat aantal omhoog.

Schiphol zette de deur afgelopen jaren wijd open voor prijsvechters. Het afgesproken selectiviteitsbeleid om de luchthaven te reserveren voor ‘mainportgebonden vliegverkeer’ is nooit gehandhaafd door het ministerie. Nijhuis wil de huidige afspraken niet openbreken, ondanks stilstand voor de BV Nederland. „Na 2020 kan er met minder geluidsoverlast weer ruimte worden gecreëerd.”