Financieel/Geld
635502784
Geld

Betaalde doorlinksites naar overheidsdiensten aangepakt

Kentekenbewijzen vraag je aan bij de RDW, niet bij mijnkentekenbewijs.nl

Kentekenbewijzen vraag je aan bij de RDW, niet bij mijnkentekenbewijs.nl

DEN HAAG - Het bedrijf dat websites onderhield als mijnverklaring.nl en mijnkentekenbewijs.nl, waar consumenten tegen betaling doorgelinkt werden naar overheidssites, moet duidelijk maken wat voor diensten het precies aanbiedt en wat de kosten daarvoor zijn. Ook mag het bedrijf niet langer om positieve recensies vragen in ruil voor korting, heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald.

Kentekenbewijzen vraag je aan bij de RDW, niet bij mijnkentekenbewijs.nl

Kentekenbewijzen vraag je aan bij de RDW, niet bij mijnkentekenbewijs.nl

De toezichthouder legde Empiru Investments en twee dochterbedrijven een last onder dwangsom van €15.000 euro per week op, met een maximum van €150.000.

De ACM hoopt dat mensen niet meer misleid worden als de bedrijven volledige openheid moeten geven over wat ze doen en wat dit kost. Ook moet het bedrijf consumenten wijzen op hun recht op bedenktijd, zodat ze hier nog gebruik van kunnen maken.

Mijnurgentie

Empiru en dochterbedrijven Statempire en Mijn Verklaring beheren websites als mijnverklaring.nl (voor een Verklaring Omtrent Gedrag), mijnurgentie.nl, mijnkentekenbewijs.nl, socialepremie.nl en mijnonlineloket.nl.

Ze zorgen dat ze met hun advertenties bovenaan Google staan als mensen zoeken op bepaalde overheidsdiensten en beweren ten onrechte dat een aanvraag via hun sneller gaat of een hogere slagingskans heeft. Ook kunnen consumenten geen geld terug krijgen als ze erachter komen dat ze alsnog bij de overheid zelf moeten betalen.

Misleiding

Directeur Consumenten van de ACM, Edwin van Houten, noemt het verdienmodel van de bedrijven misleiding. „Via online-advertenties komen consumenten terecht bij de bemiddelingswebsite en betalen zij extra voor een dienst die rechtstreeks bij de overheid goedkoper is. Deze vorm van consumentenmisleiding moet stoppen.”

Ook zijn de recensies van de diensten niet meer betrouwbaar omdat kortingen worden geboden voor positief commentaar. Consumenten krijgen daardoor een te rooskleurig beeld van de diensten die de bedrijven aanbieden.

„Wij hebben de last ter harte genomen, en hebben de websites direct aangepast, deze zijn inmiddels voor een groot gedeelte goedgekeurd door de ACM. Wij zitten nu inmiddels in de laatste fase van de afronding hiervan, in samenspraak met de ACM verwachten wij dit op - zeer - korte termijn afgerond te hebben”, laat Emir Azarov, jurist van Empiru, in een reactie weten.