Nieuws/Financieel
639410876
Financieel

’Nog eens €4 miljard staatssteun voor Air France KLM’

PARIJS - Air France KLM voert gesprekken met Frankrijk en Nederland over extra staatssteun, zeggen bronnen tegen persbureau Bloomberg. De Franse krant Le Monde had eerder al geschreven dat het luchtvaartconcern nog eens €6 miljard extra kapitaal zou willen ophalen bij de Franse en Nederlandse overheid en andere investeerders.

Met de nieuwe kapitaalstorting zou een nationalisatie van de luchtvaartcombinatie moeten worden voorkomen. Air France KLM heeft al steun gehad van in totaal €10,4 miljard van de Franse en Nederlandse staat, die allebei aandeelhouders zijn van het bedrijf met ieder een belang van 14 procent.

Volgens de bronnen kan daar nog eens €4 miljard aan extra staatssteun bovenop komen: €3 miljard uit Parijs en €1 miljard uit Den Haag. Daarnaast zou het bedrijf begin volgend jaar €2 miljard willen ophalen bij beleggers door leningen uit te geven. Air France KLM wil geen commentaar geven op de berichtgeving door Bloomberg en Le Monde.

’Geen dringend tekort’

Het Franse ministerie van Financiën zei wel in een verklaring dat Air France KLM geen dringend geldtekort heeft en dat Frankrijk en Nederland kijken hoe de balans van het luchtvaartbedrijf zo goed mogelijk kan worden geholpen. Minister Le Maire (Financiën) heeft gezegd dat de Franse overheid klaar staat om meer steun te bieden aan de onderneming om zo door de coronacrisis te komen.

Zijn Nederlandse collega Hoekstra zei tegen RTLZ dat er nu geen haast is met extra steun aan Air France KLM, maar dat niet kan worden gewacht tot eind 2021. De komende tijd gaan er discussies plaatsvinden, aldus de minister van Financiën.

’Verstandig’

Een analist van de Frans-Duitse beleggingsadviseur Oddo BHF zegt dat het wellicht verstandig is om nu met extra staatssteun over de brug te komen, omdat de Europese Commissie tijdelijk wat soepeler is met regels rond overheidssteun. Als er een coronavaccin komt, kan Brussel volgend jaar juist weer strenger gaan worden op dat gebied. De analist stelt verder dat het grootste probleem bij Air France KLM momenteel de torenhoge schuld is en niet het gebrek aan liquiditeit bij het Frans-Nederlandse concern.

Greenpeace maakt zich zorgen over de extra steun. De milieuorganisatie stond woensdag „niet voor niks” voor de rechter om klimaatvoorwaarden te eisen voor de miljardensteun die nu al aan „grote vervuiler KLM” is toegekend. Ook voor een eventueel nieuw steunpakket eist Greenpeace dat daar klimaatvoorwaarden aan worden verbonden.