Nieuws/Financieel
64562999
Financieel

Rechter verbiedt Wibi Soerjadi-reclame Specsavers

Een oorvijg voor Specsavers vanwege een reclame met Wibi Soerjadi.

Een oorvijg voor Specsavers vanwege een reclame met Wibi Soerjadi.

Amsterdam - Een televisiecommercial met pianist Wibi Soerjadi van Specsavers mag niet meer uitgezonden worden van de rechter, na klachten van branchevereniging De Kwaliteitsaudiciëns. Dat blijkt uit een vonnis na een rechtszaak die de belangenorganisatie had aangespannen.

Een oorvijg voor Specsavers vanwege een reclame met Wibi Soerjadi.

Een oorvijg voor Specsavers vanwege een reclame met Wibi Soerjadi.

Specsavers beweert in de campagne waar het spotje met Soerjadi deel van uitmaakt dat het de eigen bijdrage voor ’alle innovatieve hoortoestellen’vergoedt, en andere audiciëns dat ’vaak niet’ zouden doen. Daarmee maakt Specsavers zich volgens de rechter schuldig aan ’misleidende reclame’ en ’misleidende handelspraktijken’.

Dure oplader

Zo vergat Specsavers bij zijn ’gratis hoortoestel’ te vertellen dat de klant wel €140 moet afrekenen voor een bijpassende oplader. Ondertussen zou de brillenverkoper suggereren dat andere audiciëns klanten vaak doelbewust pushen naar modellen waardoor ze voor prijzige verrassingen zouden komen te staan. Ook dat mag Specsavers niet meer beweren.

Behalve het televisiespotje mag Specsavers ook een radiospotje met een vergelijkbare boodschap niet meer uitzenden. Een rectificatie die de branchevereniging had geëist, werd niet toegekend. Specsavers heeft de campagne inmiddels stopgezet.