Stroopwafels, tulpen en Hema-worst. Folklore waar wij Hollanders aan gehecht zijn. Schijnbaar zijn we samen ook erg gehecht aan KLM. Een naam die koste wat kost niet uit het Hollandse straatbeeld mag verdwijnen. Dat die witte zwaan wat kost is inmiddels wel gebleken. In 2019 kocht Wopke Hoekstra uit eigen initiatief aandeeltjes KLM voor een slordige €750 miljoen. Na de uitbraak van Corona volgde een lening van €1 miljard plus 2,4 miljard garantstelling en recentelijk stortte Sigrid Kaag als minister van Financiën nog eens €220 miljoen in de KLM-kas om het aandelenbelang toch op peil te houden. 9,3% van alle aandelen Air France KLM is in handen van het volk. Veertien aandeeltjes p.p. tegenover €258 aan risico. Ik kan me daar als belegger behoorlijk over opwinden. Want los van de zogenaamde maatschappelijke belangen, zien beleggers weinig heil in de toekomst van de luchtvaartmaatschappij. Zo is de laatste storting van Kaag binnen één maand volledig verdampt. De aandelenkoers daalde naar €1,20. Een halvering in 2022. De piloten zelf zijn wat een stuk verstandiger en besloten bij de laatste aandelenemissie niet meer mee te doen aan de bodemloze put. Als belegger is het ook een stuk simpeler. Bij de beoordeling van een bedrijf kun je kijken naar cijfers en bedrijfsomstandigheden: is er winst, groeit de omzet en hoe sterk is de balans? Bij KLM ontvingen aandeelhouders al vijftien jaar geen winstuitkering als gevolg van de opstapelende megaverliezen, verzwakkende omzet en een bijna ondraaglijke schuldenberg. Kijk je naar de softe criteria, dan kom je er direct achter dat de krimpende sector hevige concurrentie kent en het management vetes publiekelijk uitvecht. In de luchtvaart geldt negatieve prijselasticiteit en prijsverhogingen zullen direct de omzet aantasten, terwijl de kosten torenhoog blijven. Als investeerder is daarmee Air France KLM het aandeel dat je niet wilt hebben. Alle seinen staan op rood. Ik begrijp dat het maatschappelijk gezien misschien gevoelig ligt, maar vraag uzelf ook eens af wat u doet als u met KLM naar Barcelona kunt voor €175 of met een prijsvechter voor €95. Dat raakt de kern van het KLM-probleem. De Hollandse regering kan blijven bijstorten of we moeten accepteren dat KLM (net als de Hema-worst) over haar top heen is. Een laatste noodlanding is wellicht beter dan doorstarts tegen beter weten in. Jim Tehupuring is eigenaar van 1Vermogensbeheer. Reageren? Mail naar vragen@dft.nl. Lees hieronder meer columns van Jim Tehupuring: