Nieuws/Financieel
659892700
Financieel

Groei webwinkels vlakt af

We kopen wel steeds meer eten online.

We kopen wel steeds meer eten online.

Amsterdam - De rek lijkt er een beetje uit voor de Nederlandse webwinkels. In heel 2019 werd er voor €25,8 miljard online verkocht. Dat is een stijging van 7%, een „afvlakking van de groei”, zegt Wijnand Jongen, directeur van branchevereniging Thuiswinkel.org.

We kopen wel steeds meer eten online.

We kopen wel steeds meer eten online.

Vooral in het vierde kwartaal, traditioneel belangrijk omdat Sinterklaas en de Kerstman dan hun inkopen doen, viel de groei tegen: de uitgaven lagen slechts 3% hoger dan in dezelfde periode in 2018. Een deel van die magere groei is te verklaren door een forse krimp bij online afgesloten verzekeringen, aldus Thuiswinkel.org.

Online verkopen zijn ondertussen goed voor 10,3% van de hele detailhandel. Vooral de online verkoop supermarktproducten – zoals etenswaren – groeit nog volop. Meer huishoudens bestellen zulke producten online, en ze doen het ook vaker. Ook schoenen en mode en huishoudelijke elektronica lieten vorig jaar meer dan 10% groei zien.

De cijfers van de thuiswinkelbranche komen op een pikant moment: juist dinsdag ging de Nederlandse webwinkel van de Amerikaanse gigant Amazon open.