Nieuws/Financieel
660685640
Financieel

Groothandels mogelijk weer open voor particulier

Voorlopig is het nog rustig bij de groothandels, maar mogelijk keert de particulier hier straks terug.

Voorlopig is het nog rustig bij de groothandels, maar mogelijk keert de particulier hier straks terug.

AMSTERDAM - De groothandels Sligro, Makro en Hanos – die normaal alleen aan horeca en bedrijven leveren – kunnen hun deuren mogelijk weer tijdelijk openen voor particulieren. „De situatie is hetzelfde als dit voorjaar, dus het is waarschijnlijk dat groothandels nu weer gevraagd worden om particulieren toe te laten”, laat een woordvoerder van Sligro weten.

Voorlopig is het nog rustig bij de groothandels, maar mogelijk keert de particulier hier straks terug.

Voorlopig is het nog rustig bij de groothandels, maar mogelijk keert de particulier hier straks terug.

Tijdens de lockdown in het voorjaar vroeg de overheid aan de groothandels om ook particulieren toegang te geven. Dat was om de drukte in supermarkten te spreiden.

Zo ging de opening van de groothandels voor particulieren er in maart aan toe:

Overleg

Sligro is al voorbereid op een opening voor gewone consumenten. „We kunnen elk moment de deuren openen voor de particulier, als de overheid daarom vraagt. De brancheorganisatie CBL overlegt dit met de overheid. Wij kunnen dus alleen maar afwachten”, aldus de zegsman van Sligro. Ook Makro en Hanos wachten af of zij weer toestemming krijgen om mensen zonder pas toe te laten tot hun groothandel.

De gemiddelde oppervlakte van een Sligro-groothandel is 8000 vierkante meter, een stuk groter dan de gemiddelde supermarkt, die 1000 vierkante meter is. „Als particulieren weer bij groothandels hun boodschappen kunnen doen, vergroten we de totale supermarktruimte in Nederland. Dat is belangrijk voor het terugdringen van het virus”, licht de woordvoerder van Sligro toe.

Omzetverlies

Omdat de horeca vanaf woensdag weer verplicht moeten sluiten vanwege de oplopende coronabesmettingen, houden de groothandels rekening met weer een omzetverlies, vergelijkbaar met die van het voorjaar. De Sligro laat weten dat dat pijn doet: „Dat betekent ook dat we minder personeel nodig hebben. We zetten minder flexkrachten in, maar proberen het eigen personeel nog te behouden.”