Nieuws/Financieel
668532893
Financieel

Meubelwinkels en woninginrichters doen goede zaken

Den Haag - De detailhandel heeft in juli 3,4 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daarnaast is online ruim 15 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in juli. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 5,2 procent hoger dan in juli 2018, aldus het statistiekbureau.

De omzet van de winkels in non-food groeide in juli met 2,9 procent. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, was 2,3 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseerden in juli de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in recreatie-artikelen en de winkels in schoenen en lederwaren was hoger dan vorig jaar. De drogisterijen, de kledingwinkels en de winkels in consumentenelektronica en witgoed hadden minder omzet.

Online winkels

De winkels in voedings- en genotmiddelen zagen de opbrengsten met 1,4 procent aandikken terwijl het volume met 0,5 procent kromp. De omzet van de supermarkten lag 1,7 procent hoger, die van de speciaalzaken was 0,8 procent lager dan een jaar eerder.

Online werd concreet 15,4 procent meer omgezet. Bij webwinkels, die als hoofdactiviteit verkoop via internet hebben, was sprake van een plus van 14,8 procent. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, zogeheten multi-channelers, groeide met 16,3 procent.