Nieuws/Financieel

Titus Darley - SpectrumDesign

'Dutch Design ook buiten Manhattan bekend maken'

Met een rijke historie van 74 jaar meubels ontwerpen, in binnen- en buitenland en met bekende namen als Gerrit Rietveld en Martin Visser, is SpectrumDesign één van de vijf overgebleven finalisten van de Schiphol Go Multinational. Toch noemt Titus Darley, investeerder en meewerkend voorman, de onderneming the new kid on the block.

‘In vergelijking met de andere finalisten zijn wij de partij die nog niet eerder in aanmerking is gekomen voor zo’n grote prijs’. Als het aan de ondernemer ligt komt daar snel verandering in. Spectrum is internationaal actief en Darley is dan ook met regelmaat op Schiphol te vinden.

‘Ik ben Privium-member en als ik niet vlieg, fungeert Schiphol voor mij als een trein hub voor de verbinding met steden waar we veel zaken doen, bijvoorbeeld Parijs, Milaan en Keulen’.

Maar ook met verkopen in onder andere de Verenigde Staten, Engeland en Japan lijkt Spectrum al een gedegen voet aan de grond te hebben in landen die bekend staan om hun liefde voor minimalistisch designmeubilair. Maar de honger is niet gestild, één van de directe ambities van Darley is duidelijkere aanwezigheid overzees, in New York.

Dutch Design

‘De designers uit de VS begrijpen de Nederlanders en andersom. New Yorkse musea hebben dikwijls banken van Nederlandse ontwerpbodem voor de schilderijen staan. De creaties zijn in veel gevallen zelfs als kunstvoorwerp te bewonderen in galerijen, zoals in het MoMA’, zo vertelt Darley.

Die internationale bekendheid van Dutch Design moet volgens Darley beter gebruikt worden voor de exploitatie buiten Nederland. “Die uitdaging is wat mij betreft absoluut noodzakelijk om te overleven als bedrijf.  We willen Dutch Design verder brengen dan alleen de traditionele liefhebber. Het lijkt Nederlandse highculture die je internationaal aan de man brengt, maar het is ook Nederland als productieland, anders dan alleen van tulpen en kaas. Wij kiezen er bewust voor om onze meubels door vakmensen in eigen land te laten maken.”

Agenten beter bedienen

Welke schep er dan bij moet? “We willen in New York onze agenten beter gaan bedienen, we willen nadrukkelijk mee kunnen denken op het gebied van marketingstrategie. De New Yorkse klant om de oren kunnen slaan met de prachtige, authentieke Nederlandse verhalen die ten grondslag liggen aan onze ontwerpen.”

Zo ontwierp Rietveld in de oorlog voor de Amsterdamsche Bank een vederlichte stoel met minimaal gebruik van hout. Omdat hij weigerde zich aan te sluiten bij de Duitse Kulturkammer mocht hij de stoel niet maken. “SpectrumDesign doet dat nu alsnog. Voor een Amerikaanse importeur is het toch een lastig karwei om tegenover een klant zo’n authentiek verhaal goed over te brengen.”

Internationaal vehikel

SpectrumDesign wil ook nadrukkelijker fungeren als internationaal vehikel voor opkomend Nederlands ontwerptalent. ‘Nu is het zo dat vooral grote namen als Visser, Rietveld of Premsela reacties uitlokken bij de Amerikanen, dus waarom geen gebruik maken van die positie en klanten ook kennis laten maken met de huidige Nederlandse toppers zoals Arian Brekveld, Chris Slutter of nog jonger talent?’, zo vraagt Darley zich af.

‘Een Nederlands label met 20e-eeuwse ontwerpers, aangevuld met jonge Nederlandse designers, dat is winst voor de klant, onze bedrijfsvoering en de overlevering van Dutch Design. Dat is mijn grote droom en die wil ik graag delen!’.

Schiphol Go Multinational

Je bedrijf een vliegende start in het buitenland geven op één van de vele bestemmingen die je vanaf Schiphol kunt bereiken: voor honderd ambitieuze ondernemers was die kans de reden hun businessplan in te sturen naar Schiphol Go Multinational.Uit de inzendingen zijn door een deskundige jury vijf finalisten kozen. Zij mogen begin februari hun plannen presenteren. De winnaar mag op kosten van Schiphol zijn of haar onderneming een maand lang uitbouwen op een zakelijke bestemming naar keuze. Compleet met reis en verblijf, personal assistant en marketingcampagne.