Nieuws/Financieel

Macintosh schrijft opnieuw rode cijfers

Winkelbedrijf Macintosh heeft in de eerste helft van dit jaar opnieuw verlies geleden. Kortingsacties en het slechte winterseizoen zaten het moederbedrijf van kleding- en schoenenwinkelketens als Dolcis, Manfield en Scapino dwars.

Macintosh besloot vorig jaar zich volledig te richten op modewinkels in de Benelux en sloot daarom 9 procent van zijn filialen, wat neerkomt op 57 winkels. Mede daardoor liep de omzet afgelopen halfjaar met 3 procent terug tot 204 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat uit voortgezette activiteiten kwam uit op 12 miljoen euro negatief, waarmee dat verlies 7,5 miljoen euro kleiner was dan een jaar eerder. Het nettoverlies werd teruggedrongen van 31 miljoen naar ruim 4 miljoen euro, vooral door winsten op activiteiten die zijn of worden verkocht.

Macintosh deed geen voorspelling voor de winst en omzet in de tweede helft van het jaar. Het bedrijf ligt naar eigen zeggen wel op schema met zijn transformatie. Een aantal economische indicatoren en het consumentenvertrouwen tonen verbetering, maar de marktomstandigheden in de schoenenwinkelbranche blijven moeizaam, aldus de winkeluitbater.

Verkoop

Macintosh boekte in mei een winst van 16 miljoen euro op de verkoop van Nea International. Het bedrijf praat nog over biedingen op interieurwinkelketen Kwantum en op de modewinkels in Groot-Brittannië.

,,Het is moeilijk om tevreden te zijn als er onder de streep een min resteert", zei topman Kurt Staelens tegen AFN. Toch kijkt hij positief vooruit op de tweede helft van het jaar, omdat die periode traditiegetrouw beter is dan de eerste jaarhelft. Ook voor de langere termijn is hij positief gestemd.

Benelux

Macintosh verwacht de komende jaren te profiteren van de inspanningen die het doet in de Benelux, zoals de ombouw van winkels en investeringen in online en offline verkoop. Wat dat betreft kan het bedrijf, anders dan kleinere branchegenoten, profiteren van herfinancieringen en investeringen die het wel kan doen, meent de Belg.

Daarbij wordt nog meer ingezet op internet als verkoopkanaal. Momenteel vindt 13 procent van de schoenenverkopen van Macintosh online plaats. In 2020 zal dat voor de helft van de verkopen gelden, voorziet Staelens. ,,Niet iedere schoenenwinkel zal in staat zijn om de digitale trend te volgen. Of het wordt heel moeilijk", voorspelde hij.

Wel benadrukte de topman dat de benodigde investeringen hand in hand gaan met de aanstaande verkopen van Kwantum en de Britse activiteiten. ,,Voor een deel zullen de opbrengsten worden gebruikt om onze strategie verder uit te rollen", aldus Staelens. Niet duidelijk is welk percentage van de opbrengsten opnieuw kan worden geïnvesteerd.