Nieuws/Financieel

The Best Message Of The Year!

Nee, het was deze keer niet minister-president Mark Rutte die ons – ondernemers – inspireerde. Het waren ook niet de topmannen van VNO-NCW, MKB-Nederland of ONL. Het waren al helemaal niet de vakbonden.

Ik heb ook geen confronterend blogje gelezen of een uitspraak gehoord van de vele ondernemersgoeroes die ons land rijk is. Ook de landelijke zzp-clubs (inclusief mijn eigen bescheiden landelijke ondernemersclubje) wisten in de afgelopen weken het ondernemersgilde niet te prikkelen.

Nee, het waren verrassend genoeg de korfballers van Nederland (!) die The Best Message Of The Year hadden en precies aantoonden waar het anno 2015 in ons aller ondernemerschap om draait...

Voor degenen die het spectaculaire nieuws gemist hebben...

Al 30 jaar lang vindt in april in Ahoy Rotterdam de grote landelijke korfbalfinale plaats om het kampioenschap van Nederland. Tienduizenden uitgedoste en gekleurd-geschminkte korfbalfans hebben per definitie geluk want kaartjes voor dit festijn zijn altijd in no time uitverkocht. Ahoy barst werkelijk uit z’n voegen als clubs als De Korf is Ons Doel (DKOD), Tot Ons Plezier (TOP), Recht Op Het Doel Af (Rohda) of de Papendrechtse Korfbal Combinatie (PKC) het spektakel op de groene vloer neerleggen.

En echt, als je aan de topkorfballers vraagt wat hun ultieme carrièredoel is, dan roepen ze allemaal in koor: ‘Ahoy!’. Als je dát hebt bereikt, dan kun je sterven. Amen!

Zoals elke toptennisser ooit Wimbledon wil winnen. Zoals elke voetballer de Champions League wil veroveren. Zoals elke fractievoorzitter minister-president wil worden. Zoals elke zzp’er écht zelfstandig wil zijn. Zoals elk wit bruidje verwacht dat haar bruidegom onvoorwaardelijk bij haar blijft tot de dood hen scheidt.

Maar wat is er gebeurd? Vanaf 2016 is er geen ‘Ahoy’ meer voor de korfballers. Voor het eerst in drie decennia vindt de finale niet plaats in Rotterdam. Het grote Hollandspektakel verhuist naar de ZiggoDome in Amsterdam. Ongekend!

Lifetime Commitment?

Vanzelfsprekendheden bleken ineens niet meer zo vanzelfsprekend. Na een schijnbaar onvoorwaardelijk Lifetime Commitment  heeft de Korfbalbond afscheid genomen van Rotterdam. Wie had dat ooit gedacht? Ahoy en korfbal behoorden immers tot ons cultureel erfgoed. Ik weet zelfs zeker dat er volgend jaar – als uiting van het natuurlijke Pavlov-effect – op die derde zaterdag in april korfballiefhebbers gewoon naar Rotterdam rijden in plaats van naar Amsterdam.

Tja. Ahoy zal er niet blij mee zijn. Daar kun je vergif op in nemen. Ze zijn een trouwe klant kwijt.

En precies daar zit de ondernemende les. Ahoy bood blijkbaar simpelweg niet meer genoeg om de korfballers te behagen. Of omgekeerd: de Korfbalbond zocht verfrissende inspiratie. En een nieuwe deal. Had Ahoy de concurrentie van de ZiggoDome wel genoeg in de smiezen? Hoe actief waren de Amsterdammers in hun acquisitie om ooit de Rotterdammers eens genadeloos af te troeven?

U snapt het vast, zo vermoed ik. Het kan elke ondernemer overkomen.

Schrikken

Zelf ben ik over het algemeen redelijk trouw aan mijn leveranciers maar ik laat ze soms toch flink schrikken. En, ik ben ook wel eens overgestapt. Ergens streef ik ook naar een Lifetime Commitment  maar soms zit het er gewoon niet in. Ik heb immers wezenlijke toegevoegde waarde nodig om mijn eigen doelstellingen te kunnen bereiken.

En, als dát niet lukt, dan ga ik naar iets anders op zoek. Nieuwe inspiratie dus. Maar ook omgekeerd natuurlijk: hoe trouw zijn mijn klanten eigenlijk aan mij? Ik ben ook wel eens compleet verrast met een ‘Bedankt en Tot Ziens!’

Oef, daar lig je wel even wakker van.

De korfballers hebben het ons weer doen realiseren. Daar dank ik ze voor. Geen goeroe, minister-president of keynotespeaker kan daar tegen op. De korfballers toonden ons namelijk een belangrijke ondernemerswijsheid: vanzelfsprekendheden zijn nooit vanzelfsprekend. Zelfs niet na 30 jaar.