Nieuws/Financieel

'Heineken kansrijk gepositioneerd in India'

India is de biermarkt van de toekomst. Dat beweren de adviseurs van Moody’s.

De sterke economische groei in het land, de sociale acceptatie van alcoholconsumptie en de interessante demografie van het land, maken India tot een klein paradijsje voor de producenten van alcoholhoudende drank. De analisten van Moody’s voorzien dat de bierconsumptie in dit land in de komende jaren met 8,8% per jaar toeneemt. De consumptie van sterke drank zal toenemen met zo’n 3,7% per jaar.

Het Nederlandse Heineken is nadrukkelijk een van de partijen die het spel meespeelt in India. Ook liggen er goede kansen voor SABMiller, Diageo en Pernod Ricard.

Alcoholverbod

Ondanks dat er in delen van India nog steeds een verbod bestaat op het nuttigen en verhandelen van alcoholische dranken en de strenge regelgeving van de verschillende overheden berucht is, denken de analisten van Moody’s vooral in kansen. Die strikte regelgeving maken het voor de genoemde bedrijven lastig om een zodanige mate van winstgevendheid te bereiken zoals ze elders gewend zijn, maar daar staat tegenover dat de al in het land actieve drankenproducenten flink beschermd worden totdat de regelgeving aangepast wordt.

De strikte regelgeving zal de winst blijven drukken. In de rest van de wereld halen bierbrouweres winstmarges van 9 tot 10%, maar in India komen ze niet hoger dan 3%. Importeren van bier is nauwelijks een optie, daar staan enorme heffingen op.

Van whisky naar bier

Overigens is de bierconsumptie in India nog marginaal. Indiërs hebben vooralsnog meer belangstelling voor drankjes als whisky. Dat komt mede doordat de accijnzen op bier hoger zijn dan die op sterke drank. De biermarkt zal volgens de Moody’s analisten klein blijven, maar het Nederlandse Heineken heeft de beste kansen om te profiteren van toekomstige groei vanwege zijn dominante marktpositie. Het bedrijf United Breweries, waarin Heineken een belang heeft van 42%, is marktleider in India. United Breweries brengt onder andere het populaire Kingfisher op de markt.

De wereldwijde bierconsumptie zal de komende jaren het hardst groeien in India. De demografie in het land helpt. De Indiase bevolking is extreem jong. Ook de toenemende verstedelijking helpt voor drankenproducenten.

China

China komt niet eens in de buurt van de groeipercentages die India volgens Moody’s zal bereiken, al moet daar worden bijgezegd dat de bierconsumptie in China wel hoger ligt dan in India. Ondanks dat India de snelstgroeiende biermarkt zal zijn in de komende jaren is de omvang relatief klein. India is goed voor 1,3% van de wereldbierconsumptie . Per hoofd van de bevolking wordt gemiddeld 2 liter bier per jaar gedronken tegen een gemiddelde van 18 liter bier per jaar in China en 57 liter bier in West-Europa.

De belangrijkste brouwerijen in het land zijn United Breweries met een marktaandeel van 51%. Op nummer 2 staat SABMiller met 26% en derde grootste brouwer is het Deense Carlsberg met een marktaandeel van 8%. AB Inbev is de zesde partij in India, met een marktaandeel van 2%.

Bekijk meer van