Nieuws/Financieel

Fonds van de Week: Koelkast open en beleggen maar

Tassos Stassopoulos, belegger in opkomende landen, stak zijn neus in 300 koelkasten, in 13 landen. „Je ziet welke producten erin staan, kijkt wie ze maakt en je hebt nuttige beleggingsinformatie.”

Stassopoulos speurt naar consumententrends in opkomende landen voor het fonds AB Emerging Consumer Portfolio van AllianceBernstein. Het doel is bedrijven te vinden die de potentie hebben sterk te groeien. „Daar kom je niet achter door bedrijven zelf te bezoeken. Zelf weten ze dat namelijk ook niet van zichzelf.” Wat beter werkt, volgens Stassopoulos, is onder meer een kijkje in de koelkast van consumenten zelf.

Hij gaat daarbij in tegen de heersende opvatting dat de groei in die landen van de middenklasse komt. „Dat is achterhaald. Kijk naar de groepen eronder. Daar tref je nog veel ambitie en hoop voor de toekomst. Daar zit nu de potentiële groei. Als belegger kun je daarover niet anders dan bullish zijn.”

Zelfs consumenten die van enkele dollars per dag moeten leven, zijn interessant voor consumententrends, stelt Stassopoulos. Vanwege de aantallen mensen, maar ook vanwege hun optimistische insteek. „Opmerkelijk is dat deze mensen niet voor de laagste prijs gaan, maar ze willen kwaliteit voor een redelijke prijs.” Stassopoulos geeft het voorbeeld van een eau de toilette; Axe versus een lokaal merk. „De garantie van de laatste dat je er 800 keer mee kunt sprayen, blijkt meer invloed te hebben dan die reclame dat je met een geur de vrouw van je dromen kunt krijgen. Daar prikken mensen doorheen.”

Per land huurt Stassopoulos een lokaal team consultants in met wie hij huisbezoeken doet om te zien hoe consumenten leven. De koelkasttest is het meest aansprekende deel van dat bezoek. „Je treft dan per land grote verschillen aan. We denken dat consumenten wereldwijd steeds meer op elkaar gaan lijken, maar ze worden niet zoals wij in het Westen en verschillen ook onderling. Een overeenkomst is wel dat mensen voor kwaliteit kiezen, de kwantiteit van wat er in de koelkast ligt verschilt wel.”

De koelkast is niet de enige manier om consumententrends te ontdekken. Tijdens het interview raakt de batterij van zijn telefoon leeg en grijpt Stassopoulos naar een mobiele oplader. „Made in China. Een Xiaomi. China en andere emerging markets zitten op een innovatiegolf. De meest geavanceerde producten komen niet langer uit het Westen. Voor een derde van de prijs krijg je tegenwoordig een beter zo niet even goed lokaal product. Vijf jaar geleden wilde iedereen een iPhone, dat hoor ik nu nog nauwelijks. Alleen in Brazilië hielden ze nog lang vast aan de iPhone. Ondanks de hogere prijs. Dat was voor ons een signaal dat de Braziliaanse reaal veel te hoog gewaardeerd was.”