Nieuws/Financieel
691673636
Financieel

Dé trend van 2021? Facebook en Ray-Ban komen met slimme bril

Veel slimme brillen zijn geen toonbeeld van schoonheid.

Veel slimme brillen zijn geen toonbeeld van schoonheid.

MENLO PARK - Facebook werkt aan een slimme bril, maar dan een hippe. Een samenwerking met brillenmerk Ray-Ban moet helpen om de slimme brillen, die dankzij een ingebouwde computer of een koppeling met een smartphone allerlei informatie aan de drager kunnen voorschotelen, cool te maken.

Veel slimme brillen zijn geen toonbeeld van schoonheid.

Veel slimme brillen zijn geen toonbeeld van schoonheid.

Eerdere pogingen om een slimme bril op de markt te brengen zijn jammerlijk mislukt. Google Glass kreeg kritiek omdat die te lelijk was. Ook waren er vanwege het feit dat er een camera in zat, vraagtekens over de privacy van mensen die met een drager van de brillen in aanraking kwamen. Dragers van de Google-bril werden op internet al snel omgedoopt tot ’glassholes’, een samentrekking van de naam van de bril en het Engelse scheldwoord asshole.

Een versie van Google Glass voor de zakelijke markt bleef wel bestaan. Die wordt onder meer gebruikt in magazijnen, fabrieken en distributiecentra en helpen werknemers daar om zo efficiënt mogelijk hun weg te vinden.

Details over de bril van Facebook en Ray-Ban zijn nog niet bekend. De brillen moeten volgend jaar op de markt komen. Dan moet er ook meer duidelijk worden over wat de brillen allemaal kunnen en wat ze gaan kosten.