Financieel/Ondernemen
723343648
Ondernemen

Personeel werven met het schoonmaken van de Noordzeekust

Amsterdam - Nu de banen voor het oprapen liggen, moeten werkgevers extra hun best doen om personeel voor hun bedrijf te winnen en te behouden. Alleen een goed salaris is niet meer genoeg. Naast aansprekend werk en ontwikkelingsmogelijkheden weegt ook de maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf steeds zwaarder. En op dat punt blijkt nog veel te winnen, zo blijkt uit onderzoek van online pensioenuitvoerder BeFrank.

Ruim 50% van de respondenten geeft aan niet te willen werken bij een werkgever die weinig inspanningen verricht op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) . En bij het zoeken naar een baan, is voor 30% het MVO-beleid medebepalend. Hoewel steeds meer ondernemers stappen zetten op het gebied van MVO, blijkt uit het onderzoek dat de wensen van werknemers en de inspanningen van werkgevers ver uiteenlopen.

Werknemers vinden dat bedrijven zich vooral moeten inzetten voor het tegengaan van milieuvervuiling (42%), de overgang naar duurzame energie (40%) en het stimuleren van hergebruik van materialen en goederen (38%). De werkgevers waar de respondenten werken voeren met name beleid op diversiteit en inclusie, bevorderen van een gezondere levensstijl en het zorgdragen voor een goede gezondheid voor iedereen.

BeFrank-directeur Jan Hein Rhebergen, ziet in de uitkomsten volop kansen voor organisaties om het gat te dichten en de uitvoering van hun beleid beter aan te laten sluiten bij de wensen van de werknemers. „MVO is een heel breed begrip, het is daarom des te belangrijker om beleid heel concreet te maken. Doe met je werknemers mee aan een beach cleanup, maak het kantoor papierloos en laat afval scheiden.”

In een nieuwe aflevering van de podcast Kwestie van Centen bekijkt Martin Visser wat de krapte op de arbeidsmarkt voor gevolgen gaat hebben voor de maatschappij: