Nieuws/Financieel
735047745
Financieel

Amerikaans databedrijf moet Mediahuis aan meer abonnees helpen

ANTWERPEN - Mediahuis, het moederbedrijf van onder meer De Telegraaf en NRC, heeft een belang verworven in het Amerikaanse Mather Economics. Dit consultancybureau uit Atlanta is gespecialiseerd in het optimaliseren van verkoop- en prijsstrategiën.

Het Belgische Mediahuis Groep verkreeg donderdag 35% van de aandelen Mather Economics. Het belang is in het kader van een strategische samenwerking die beide bedrijven zijn aangegaan. Het in 2002 door econoom Matt Lindsey opgerichte Mather Economics geldt als expert op het vlak van abonnementsgedreven businessmodellen en het op een analytische manier benaderen van online doelgroepen. Het bedrijf heeft momenteel zo’n vijftig werknemers, en helpt onder meer Le Monde (Frankrijk), Schibsted (Noorwegen) en Bonnier (Zweden) bij het opbouwen en onderhouden van betalende abonnees en adverteerders.

Coo Paul Verwilt van Mediahuis spreekt van ’grote toegevoegde waarde’. Het opbouwen van langetermijnrelaties met lezers is volgens hem ’cruciaal voor nieuwsmedia’. „Onze sector kampt met een steeds verdere daling van de losse verkoop. Voor de meeste uitgevers vormt de abonnementenverkoop vandaag dan ook de basis voor hun bedrijfsmodel”, stelt hij. „Tegelijkertijd merken we dat de bereidheid van consument om te betalen voor digitale journalistiek toeneemt. Daarom zijn een optimaal beheer van de klantenreis en prijsstrategie cruciaal. Het verzamelen en aanwenden van klantendata op een respectvolle en intelligente manier zal alsmaar belangrijker worden.”

Eerder dit jaar breidde Mediahuis na Nederland uit naar Ierland. Hier werd Independent News & Media, uitgever van dagblad Irish Independent, overgenomen. Vorig jaar kocht Mediahuis de Telegraaf Media Groep, het moederbedrijf van onder meer De Telegraaf, het Noord-Hollands Dagblad en Metro.