Financieel/Geld
764232796
Geld

ACM: veel mis met corona-vouchers

DEN HAAG - De vouchers die bedrijven aanbieden na annuleringen vanwege de coronacrisis dekken niet altijd alle kosten die de consument heeft gemaakt. Ook zijn er bedrijven die weigeren geld terug te geven of een alternatief te bieden.

Dit stelt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) na controle van 180 bedrijven in vijf verschillende sectoren, waaronder de reisbranche, waar de autoriteit klachten over had gekregen. Verder controleerde de ACM vouchers van recreatiebedrijven, sportscholen, culturele en sportevenementen en opleidingen en trainingen.

Consumenten krijgen niet altijd een volledige vergoeding, constateert de ACM. Daarnaast moet ook de communicatie met de consument over oplossingen bij annulering beter.

Zo worden reserverings- en administratiekosten niet altijd vergoed. Ook krijgen consumenten die geen voucher willen ten onrechte geen informatie over hoe zijn hun geld terug kunnen krijgen.

Overmacht

Bedrijven die weigeren consumenten hun geld terug te geven of een alternatief te bieden, beroepen zich vaak op overmacht, waarbij ze verwijzen naar hun algemene voorwaarden. Dit is niet toegestaan, zegt de ACM, omdat de grondrechten van consumenten niet kunnen worden beperkt in algemene voorwaarden.

Bedrijven schieten te kort in het terugbetalen, stelt de ACM. Klanten krijgen bijvoorbeeld een heel korte periode waarin ze hun geld terug kunnen vragen. Ook ziet de ACM dat terugbetaling vaak erg lang duurt.

De autoriteit heeft een eerste groep bedrijven opgedragen verbeteringen door te voeren in hun voucherregelingen en gaat de komende weken door met deze controles, waarbij ook wordt gekeken naar de uitvoering van de regeling in de reisbranche.

Redelijk alternatief

Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM: „Consumenten hebben recht op hun geld terug als een bedrijf een dienst niet levert. Maar als alle bedrijven nu al hun klanten in een keer moeten terugbetalen, zouden veel bedrijven failliet kunnen gaan. Dan kun je als consument ook niets claimen. Een voucher kan daarom nu een redelijk alternatief zijn. Maar dan moet deze voor de consument wel een volwaardige vervanging zijn en moet hij weten waarvoor hij kiest. Het is in het belang van consumenten én bedrijven dat dit goed gaat. Wij blijven voucherregelingen actief in de gaten houden.”