Nieuws/Financieel
770072
Financieel

Joint-venture Jet Airways en KLM nog niet klaar

Directeur Naresh Goyal van Jet Airways (l) en Pieter Elbers, president-directeur van KLM

Directeur Naresh Goyal van Jet Airways (l) en Pieter Elbers, president-directeur van KLM

Amsterdam - Yteke de Jong Het is onduidelijk wanneer het komt tot een joint-venture tussen het Indiase Jet Airways en Air France KLM.

Directeur Naresh Goyal van Jet Airways (l) en Pieter Elbers, president-directeur van KLM

Directeur Naresh Goyal van Jet Airways (l) en Pieter Elbers, president-directeur van KLM

Dat zegt bestuurder Gaurang Shetty woensdagavond bij de lancering van de directe route van Amsterdam naar Bangalore, die samen met KLM wordt uitgevoerd.

„We hebben verkering met elkaar, en leren elkaar steeds beter kennen. We zullen kijken waar dit toe zal leiden. We zijn zeer gewaardeerde partners van elkaar”, zo omschrijft Shetty de relatie met Air France KLM en Delta.

„In zijn algemeenheid gesproken levert een joint-venture altijd iets op voor de partijen. Kijk naar die van Air France KLM, Delta, Virgin en Alitalia over de Atlantische Oceaan”, zegt Shetty. In een joint-venture worden kosten en opbrengsten gedeeld. Daarbij kunnen vluchten op elkaar afgestemd worden. Bronnen melden dat de luchtvaartmaatschappijen daarover intensieve gesprekken voeren.

Basis

Sinds Jet Airways vorig jaar de basis van Brussel naar Amsterdam verhuisde, is het aantal vluchten en bestemmingen snel gegroeid. Er worden de komende jaren nog meer routes bij. „Amsterdam is de hub naar de Verenigde Staten. We koppelen Amsterdam aan Bangalore vanwege de vracht en de it-sector”, zegt Shetty. Jet werkt ook samen met Air France, en opende onlangs een route van Chennai naar Parijs. In de regio is een grote vestiging van het Franse autoconcern Renault.

Of een eventuele vliegtaks op Schiphol roet in het eten gooit van de groeiambities van Jet Airways, kan Getty nog niet zeggen. „Niemand houdt van belastingen, want het leidt tot minder passagiers. We zien in Engeland dat reizigers van alles uithalen om maar onder de tickettaks uit te komen”, zegt de Jet Airways-bestuurder.

Powerhouse

„De groeicijfers van de Indiase economie zijn dusdanig sterk, dat wij geloven in deze markt. Daarbij is het een enorme markt met meer dan 1 miljard inwoners”, zegt directeur Harm Kreulen van KLM Nederland. „Samen met Air France en Delta zijn wij op weg om een mondiaal ‘powerhouse’ te worden.” Onlangs nam het Amerikaanse Delta en China Southern een 10%-belang in Air France KLM. Dat investeerde op haar beurt in het Britse Virgin Atlantic. Door dit ‘risken’ is de luchtvaartcombinatie sterk op alle continenten.