Financieel/Geld
779977568
Geld

Twijfels in de helft van de gevallen

ACM start met handhaven nep-duurzame producten

Amsterdam - De Autoriteit Consument & Markt gaat vanaf nu ook controleren of producten werkelijk zo duurzaam zijn als bedrijven beweren. Bij een Europees onderzoek onder 145 producten bleek de groene claim in vier op de tien gevallen vals of misleidend.

Het onderzoek naar het zogenoemde ’groenwassen’ was door de Europese Commissie ingesteld nadat was gebleken dat veel producenten van cosmetica, kleding en huishoudelijke apparaten ten onrechte reclame maakten met een duurzaamheidsclaim.

„Steeds meer mensen willen een groen leven leiden. Maar er zijn gewetenloze handelaars die consumenten voor de gek houden met vage, valse of overdreven beweringen”, verklaarde EU-commissaris Didier Reynders (Justitie).

Woensdag maakte de ACM ook bekend dat de Leidraad Duurzaamheidsclaims definitief is. Er zijn vijf ’vuistregels’ voor bedrijven opgesteld, zoals: „Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel” en „Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend.”

Veel bedrijven kunnen zich die regels aantrekken. Onderzoekers van de ACM constateerden dat veelvuldig en zonder onderbouwing gebruik wordt gemaakt van termen als ’ecologisch’, ’biologisch’ en ’milieuvriendelijk’. Bij bijna 50% van de claims twijfelden de onderzoekers of de claim wel juist was.

De ACM gaat nu starten met handhaven. Bedrijven die duurzaamheidsclaims doen die onjuist of misleidend zijn, kan de ACM beboeten. Het onderwerp duurzaamheid heeft in 2021 de aandacht van de ACM.