Financieel/Partnercontent
Deze inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de hoofdredactie van De Telegraaf.
Get into the FUTURE
Gesponsord
TMG is founding partner en exclusieve mediapartner van SingularityU The Netherlands, omdat we het gedachtegoed van SingularityU NL omarmen. SingularityU NL is de autoriteit op het gebied van technologieën die onze maatschappij in rap tempo veranderen. Kunstmatige intelligentie, blockchain, nano- en gentechnologie, 3D-printing, neuroscience: technologieën die exponentieel groeien en sectoren als zorg, financiën, voedsel, wonen en energie in toenemende mate beïnvloeden. De Financiële Telegraaf brengt samen met SingularityU NL een crossmediaal concept: Get Into The FUTURE.

Traditie ontmoet innovatie bij Porsche

Door Annemarie Moerman

Auto’s stoten schadelijke stoffen uit, maken herrie en nemen ruimte in. Dat weten ze bij Porsche maar al te goed. Juist daarom vindt het automerk duurzaamheid zo belangrijk. “Financieel succes moet altijd gepaard gaan met een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat is deel van de filosofie van Porsche”, aldus CEO Olivier Blume.

Porsche heeft momenteel een wereldmarktaandeel van 0,3 procent. Ofwel: drie op de duizend auto’s is een Porsche. En dat betekent volgens Blume dat de impact van zijn bedrijf op klimaatveranderingen niet eens zo groot is.

Waarom wil Porsche dan toch die verantwoordelijkheid nemen?

“Duurzaamheid zit in het hart van een bedrijf, of het zit er niet. Het is iets wat aandeelhouders, werknemers, klanten en leveranciers van ons verwachten. Zij willen weten hoe we omgaan met financiële, ecologische en sociale uitdagingen en hoe we ons inzetten voor een thema als klimaatverandering en mobiliteit in de toekomst.”

Wat betekent duurzaamheid voor jou als persoon en voor Porsche?

“Je verantwoordelijkheid nemen zonder de kansen van toekomstige generaties in gevaar te brengen. Voor Porsche betekent het dat het voor het eerst is vastgelegd in onze Porsche Strategie 2025 als een sectoroverschrijdend punt. Maar ook dat Porsche is aangesloten bij B.A.U.M., het netwerk voor milieubewust management. En dat we continu bezig zijn met ons verbruik in het productieproces te verminderen, met mobiliteitsconcepten voor onze werknemers en met een integratiejaar voor vluchtelingen, om er een paar te noemen.”

Hoe lastig is het om een duurzame boodschap te verkondigen als je sportauto’s met 900 pk maakt?

“Dat is niet altijd makkelijk. Er heersen veel vooroordelen. Dat er al grote stappen zijn gezet in de auto-industrie zien mensen niet altijd, of ze willen het niet zien. Het is makkelijk om deze industrie te demoniseren. Bij Porsche zullen we altijd proberen om de perfecte combinatie tussen duurzaamheid en sportiviteit te vinden. De Porsche 911 is altijd de meest duurzame auto in zijn klasse geweest. Waar anderen tien cilinders gebruiken, beperken wij ons tot zes. En toch zijn we sneller op elke racebaan.”

In 2019 komt jullie eerste volledig elektrische Porsche Mission E op de markt. Daarmee zijn jullie niet de snelste...

“Dat hoeft wat ons betreft ook niet. We vinden het vooral belangrijk dat we goed kunnen inspelen op de behoeften van onze klanten. Dat gezegd hebbende: Porsche heeft de hybride aandrijving uitgevonden en deze technologie zorgt voor de juiste transitie van traditioneel rijden naar elektrisch. En nu het aantal puur elektrische modellen groeit, neemt ook de aantrekkingskracht ervan toe.”

Geloof je in zelfrijdende auto’s?

“Een Porsche wil je altijd zelf blijven rijden, zonder twijfel. Wij kijken welke aspecten van zelfrijdende voertuigen passen bij de verschillende modellen van Porsche en welke niet. Maar zelfs al kan een Porsche helemaal zelf rijden, dan nog moet je als je er zelf in rijdt een niet te evenaren emotie voelen. Zelfrijdend kan in bepaalde situaties gemak opleveren, bijvoorbeeld als je op tijd bij een afspraak moet zijn en je Porsche zichzelf parkeert. En weer met volle tank en helemaal schoon voor de deur staat om je op te halen. Of misschien wil je de krant lezen tijdens de file op weg naar werk. Maar de ervaring van het rijden in een Porsche wil je houden.”

De digitalisering gaat voor enorme veranderingen zorgen. Mee eens?

“Alles – producten, productie en processen – wordt opnieuw onder de loep genomen. Toch veranderen er geen dingen van de ene op de andere dag, want digitalisering is een enorme uitdaging. Maar ook een prachtige kans om decennia vol ervaring te combineren met nieuwe ideeën en een nieuwe aanpak. Het is nu belangrijker dan ooit dat we de geschiedenis van ons bedrijf meenemen in de toekomst. Traditie ontmoet innovatie.”

Waar staat Porsche in 2025?

“Niemand weet precies wat 2025 in petto heeft voor ons. Wat veel belangrijker is, is dat we tussen nu en dan een heldere visie hebben met specifieke doelen en dat we klaar zijn om te leren en ons aan te passen op een open, flexibele manier. Die aanpak hebben we vastgelegd in de Porsche Strategy 2025. Maar wat er ook gebeurt: Porsche blijft Porsche, de leider in exclusieve, sportieve mobiliteit.”