Financieel/Partnercontent
Deze inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de hoofdredactie van De Telegraaf.
Get into the FUTURE
Gesponsord
TMG is founding partner en exclusieve mediapartner van SingularityU The Netherlands, omdat we het gedachtegoed van SingularityU NL omarmen. SingularityU NL is de autoriteit op het gebied van technologieën die onze maatschappij in rap tempo veranderen. Kunstmatige intelligentie, blockchain, nano- en gentechnologie, 3D-printing, neuroscience: technologieën die exponentieel groeien en sectoren als zorg, financiën, voedsel, wonen en energie in toenemende mate beïnvloeden. De Financiële Telegraaf brengt samen met SingularityU NL een crossmediaal concept: Get Into The FUTURE.

Ondernemende koers voor ING

Ondernemen is vooroplopen. Kansen zien én aan de waan van de dag ontsnappen. ING ondersteunt ondernemers bij vernieuwing. “Het is zaak om scherp te blijven en je af te vragen: wie gaat mij de kaas van het brood eten?”

“Wij vergelijken onszelf niet meer alleen met andere banken”, zegt Herman Tange, directeur Experience Zakelijk van ING. Door de snel gaande technologische vernieuwing, kunnen comcurrenten immers uit onverwachte hoek komen. In apps als Spotify en Runkeeper vind je al klikkend makkelijk je weg. Deze ‘digital innovators’ hebben in feite de lat hoger gelegd voor ons. Consumenten hebben bepaalde verwachtingen. Dat geldt ook voor de manier waarop zij met hun bankzaken omgaan.”

ING heeft een nieuwe, ondernemende koers ingezet. “We zijn voortdurend op zoek naar verbetering”, vertelt Tange. “We werken met 350 ‘squads’: autonome teams waarin de verschillende disciplines zijn vertegenwoordigd die nodig zijn om een opdracht te volbrengen. Alle leden van een squad zijn van begin tot eind verantwoordelijk voor hun deel van de klantpropositie. Dat triggert ondernemerschap en dat zorgt dat we eerder kunnen reageren op ontwikkelingen in de markt. We zijn wendbaarder geworden en spelen sneller in op de wensen van de klant – we kunnen nu eenvoudiger vernieuwen.”

Die instelling levert concrete producten op, legt Tange uit. “Ondernemers willen het ijzer smeden als het heet is. Onze nieuwe manier van financieren biedt hen de gewenste snelheid en flexibiliteit. We kunnen ondernemers die een online kredietaanvraag doen, binnen 24 uur uitsluitsel geven. Bij een positief advies staat het in mum van tijd op hun rekening. Maar ook als we niet kunnen financieren, helpen we hen verder. Bijvoorbeeld door hen naar een andere geldverstrekker, zoals Qredits te begeleiden. Ook adviseren we ondernemers in hun zoektocht naar alternatieven als private equity en crowdfunding.”

Ook de leasemogelijkheden heeft ING aangepakt, vertelt Tange. “Met de Leasecalculator krijgen ondernemers eenvoudig inzicht in de kosten van het leasen van een bedrijfsmiddel. In een paar minuten kunnen ze offerte aanvragen.” De zakelijke Mobiel Bankieren App krijgt ook een uitbreiding. “Onder de noemer Direct Vooruit gaan we ondernemers helpen om hun administratie te digitaliseren en zo overzicht te creëren. Dat bespaart hen tijd, zodat ze meer ruimte hebben om te vernieuwen.”

Nadenken over rol

Wie relevant wil zijn in de markt, zal voorop moeten blijven lopen. Tange: “Er zijn legio voorbeelden van bedrijfstakken die door nieuwkomers op hun kop zijn gezet, zoals winkels, videotheken, postbedrijven, en taxibedrijven. Technologie – vooral de smartphone – heeft een grote impact op bedrijfsmodellen. Het is daarom goed om je te blijven afvragen: wie gaat mij straks de kaas van het brood eten?”

ING denkt daar ook over na, aldus Tange. “We leren van omvangrijke platforms zoals WeChat in China. Gebruikers kunnen met de app berichten uitwisselen, lunch bestellen en andere aankopen doen. Als WeChat nog meer betaaltransacties gaat overnemen en je financiële huishouding gaat ondersteunen, wat is dan straks de rol van banken?”

Sparren

ING wil dat niet afwachten, benadrukt Tange. “Naast eigen innovaties werken we samen met andere onderdelen van ING wereldwijd en fintechs. Samenwerking kan innovatie versnellen. Daarbij willen we ondernemers ook ondersteunen. Samen met MKB Nederland bieden we BusinessBoost aan. In speciale sessies denken ondernemers met elkaar na over hun businessmodel en sparren ze over manieren om vernieuwingen door te voeren in hun bedrijf. Het is mooi om te zien hoe enthousiast ze zijn. Na een BusinessBoost-bijeenkomst blijven veel deelnemers gewoon aan hun tafel verder praten met hun buurman of buurvrouw, terwijl de borrel al is gestart.”

Door elkaar te ontmoeten, kunnen ondernemers ook even loskomen van de waan van de dag. Tange erkent dat dit een valkuil is voor bedrijven. “Er zijn zoveel zaken die aandacht vragen en die je afleiden van je doelen, dat je er niet aan toekomt om een slag dieper te maken. Daarnaast is het verleidelijk om diensten aan te kleden met allerlei tierlantijnen. Dat is ons zelf ook overkomen. Als je alles voor iedereen probeert te zijn in plaats van duidelijk te kiezen, maak je vaak maar een kleine groep blij.”

Tange heeft acht jaar gewerkt voor ING Direct, in Amerika en Canada. ING Direct is een volledige online bank. “Het is een goed voorbeeld van hoe duidelijke keuzes tot succes kunnen leiden. We hebben gezegd: ING Direct is er voor de voor zichzelf startende, online georiënteerde consument die graag zelf de bankzaken wil regelen.” In Duitsland is ING Direct inmiddels een fintech met acht miljoen klanten en een balans van 130 miljard euro.

Klein beginnen

Tange benadrukt het belang van experimenteren. “Voorheen opereerden we vooral vanuit onze eigen inzichten. Nu gaan we eerst iets klein bouwen, en dat testen we. Zo hebben we dat ook gedaan met de Mobiel Bankieren App, die nu vijf jaar bestaat. Die hebben we steeds verder uitgebouwd.”

Nog een actueel voorbeeld: “We vinden het belangrijk om ondernemers te helpen bij een oriëntatie op exportkansen. Een manier om daarmee om te gaan is gamification. Je kunt meteen een digitale game ontwikkelen, maar dat kan een dure gok zijn. Voor het Nationaal Export Event hebben we daarom zelf een bordspel gemaakt. Ondernemers stonden ervoor in de rij. Daarom hebben we het spel in een professioneel jasje laten steken. De volgende stap is dat we ook een online versie laten maken. Door te testen kun je heel snel bepalen wat de klantbehoefte is.”

Er liggen voor Nederlandse ondernemingen nog volop kansen in het buitenland, benadrukt Tange. “We zijn een ondernemend volk. Nederlandse ondernemingen kom je overal tegen. Toch opereren Nederlandse bedrijven in vergelijking met andere landen relatief weinig over de grens. Ook dat biedt mogelijkheden voor vernieuwing. Er zijn al mooie Nederlandse voorbeelden. De cateringtrolleys in vliegtuigen komen van AIS-International en Aerocat uit Tilburg. En de koffersystemen op luchthavens van Vanderlande gaan ook de hele wereld over. VDL maakt automerk Mini groot, en vloeren van Bolidt sieren grote cruiseschepen over de hele wereld. Laten we vooral niet vergeten dat innovatie ook leuk is.”

Snel krediet

Wie vooruit wil, wil ook graag weten wat de financieringsmogelijkheden zijn. Klanten van ING kunnen online, in Mijn ING Zakelijk, een krediet aanvragen tot 250.000 euro. Na invullen van het formulier en het mailen van enkele aanvullende stukken krijgt de ondernemer binnen 24 uur telefonisch bericht of hij de financiering wel of niet krijgt. De eventuele offerte wordt direct gemaild. Als de offerte is ondertekend, teruggestuurd en de zekerheden zijn gesteld, wordt er binnen 24 uur uitbetaald. Zo duurt het maar 48 uur van aanvraag tot uitbetaling.