Financieel/Geld
793690566
Geld

Website voor geldzorgen ruim miljoen keer bezocht

Er wordt op de basisschool al lesgegeven over omgaan met geld.

Er wordt op de basisschool al lesgegeven over omgaan met geld.

AMSTERDAM - Het aantal mensen dat vorig jaar bij Geldfit aanklopte voor hulp bij hun financiën is drie keer zo hard gegroeid ten opzichte van 2021. Ruim 1,2 miljoen mensen bezochten de website om grip op hun geldzaken te krijgen. De grootste zorgen die werden genoemd, zijn de stijgende prijzen en hoge energierekeningen, maar ook het terugbetalen van de coronalening en de online betaalachterstanden.

Er wordt op de basisschool al lesgegeven over omgaan met geld.

Er wordt op de basisschool al lesgegeven over omgaan met geld.

Vooral de stijging van de energieprijzen had in 2022 een groot effect op het aantal mensen dat hulp zocht. „Dat was bij driekwart van de telefoongesprekken die we vorig jaar voerden”, zegt Frederieke Kokol, manager bij Geldfit. „Daarnaast belden in 2022 ook opvallend veel jongeren. Door online aankopen, lopen hun betaalachterstanden ongemerkt op. Ook ondernemers die hun TOZO-lening moeten terugbetalen kwamen in 2022 in de problemen.”

Zelf stappen zetten

Via de website konden mensen zelf stappen zetten om zo weer controle over hun geldzorgen te hebben. Zo verkregen bijna 350.000 mensen inzicht in hun situatie en leerden ze daarnaast welke stappen zij konden zetten. Er werden bespaartips gegeven, energiecoaches aangeraden maar ook werd informatie verstrekt over bijvoorbeeld de energietoeslag in de eigen gemeente.

Via de website konden mensen zelf stappen zetten om weer orde op zaken te stellen. Zo kregen ze tips over het afspreken van een betalingsregeling of kregen ze inzicht via online hulpmiddelen. Ongeveer 85% was hiermee geholpen. De overige 15% van de bezoekers werden via de website verwezen naar organisaties en hulp in hun buurt, zoals energiecoaches, schuldhulpmaatjes of de gemeentelijke schuldhulpverlening.