Nieuws/Financieel
795624
Financieel

'Superfusie goed voor aandeelhouders'

De meeste analisten noemen de deal tussen Ahold en Delhaize 'goed nieuws' voor aandeelhouders. De consensus onder marktvorsers is dat de synergievoordelen van €500 miljoen behaald gaan worden. "Beide bedrijven kunnen profiteren van elkaars sterke punten."

Na lang om elkaar heen draaien hebben danspartners Ahold en Delhaize elkaar dan toch eindelijk gevonden. En de logica van de combinatie wordt door analisten onderschreven.

"Het is een fusie waar een duidelijke 'rationale' achter zit", zegt Joost van Beek (Theodoor Gilissen). "Het samengaan zal op langere termijn de positie van beide bedrijven versterken. Wel is het natuurlijk altijd af te wachten of de fusie goed wordt doorgevoerd en je niet als management vechtend over straat gaat. Maar anderzijds is voor beide partijen heel duidelijk wat hun belang is op lange termijn om de fusie te laten slagen."

'Marges kunnen weer stijgen'

De deal is goed nieuws voor aandeelhouders, zegt analist Patrick Roquas van Rabobank. "Het vooruitzicht is veranderd: de operationele winstmarges zullen weer gaan stijgen, in plaats dalen zoals de laatste jaren het geval is geweest."

De omzet van beide formules is de laatste jaren wel gestegen, benadrukt Roquas, maar de operationele winst minder hard. En dan daalt de marge. Ahold draaide in 2007 nog 5,1% operationele winstmarge, en vorig jaar 4%. Voor Delhaize ging het in dezelfde periode van bijna 5% naar 2% vorig jaar. "In dat laatste cijfer zaten wel wat eenmalige posten, maar het beeld is duidelijk."

'Moeilijk haalbaar'

Roquas gaat ervan uit dat Ahold-Delhaize de synergievoordelen van €500 miljoen kan behalen. "Beide bedrijven kunnen profiteren van elkaars sterke punten", aldus de Rabo-analist. Bijvoorbeeld op het gebied van online verkoop is Ahold sterker, maar Delhaize heeft weer posities in groeimarkten als Roemenië en Servië, zegt Roquas. "Voor Ahold is dus het 'groeiprofiel' verbeterd."

Overigens is niet iedereen overtuigd van de synergie. Analist Gerard Rijk van SNS Securities "acht het bedrag moeilijk haalbaar". "Ik verwacht niet dat we die €500 miljoen ooit in de EBIT terug gaan zien, vanwege toenemende concurrentie in de VS en moeilijke markt in België en in Nederland", laat hij per mail weten.

Concurrentie in VS

Van Beek was aanvankelijk nog "bezorgd" dat Ahold een te hoge prijs "van €100 of meer" zou betalen. Omgerekend komt het echter uit op €90 per aandeel. "Dat valt dus mee. Bovendien krijgen Ahold-aandeelhouders nog een eenmalige teruggave van ongeveer €1,20 per aandeel."

Het dossier met het laatste nieuws en de achtergronden over de 'superfusie' vindt u hier

Door het samengaan kunnen beide ketens vooral in de VS de concurrentie beter aan, zegt Van Beek. "Daar liggen Ahold en Delhaize onder vuur van onder meer Walmart, dat heel prijsagressief opereert. Walmart is bereid om voor langere tijd lagere marges te accepteren, om een positie te verwerven."

Impact op supers in België

Ook analist Hans D'Haese van Bank Degroof wijst op de sterkere concurrentiepositie in de VS. "Het is in die zin een defensieve move. Een stap voorwaarts, maar een stap uit defensieve overwegingen."

Hij denkt ook dat het samengaan een aardige impact kan hebben op het Belgische supermarktlandschap. "Het ligt voor de hand dat als Ahold en Delhaize synergie behalen, dat ook margedruk zal geven bij concurrent Colruyt."

Babykreeftjes in het assortiment

Ook zullen beide concerns waarschijnlijk met een stofkam door het assortiment gaan, denkt Roquas. "Bij Albert Heijn wordt ongeveer 40% van het assortiment onder eigen merk verkocht. Voor Delhaize in België is dat ongeveer hetzelfde. Daarvan moeten de bedrijven goed kijken welke producten ze misschien gezamenlijk kunnen laten produceren. Als je een groter volume afneemt, sta je ook weer sterker in de onderhandelingen met de producenten. Ahold en Delhaize hebben veel concurrentie van Aldi en Lidl, en die hebben een sterk eigen merk. Dit zou dus een sterk wapen kunnen zijn in de concurrentiestrijd voor Ahold-Delhaize."

Verder kan Albert Heijn misschien nog wat doen aan zijn assortiment, zegt Roquas. "AH krijgt vaak het verwijt dat het assortiment te weinig onderscheidend is. In België is het heel normaal dat je bijvoorbeeld babykreeftjes in de supermarkt kunt krijgen. Die zouden ook bij AH verkocht kunnen gaan worden."

Prijzen omlaag

De kostenbesparingen kunnen weer terugvloeien naar de winkel, via een opknapbeurt of in de vorm van lagere prijzen. "In België ligt een overname door Nederlanders qua sentiment misschien lastig, maar de Belgische klanten krijgen er voor terug dat de prijzen omlaag gaan bij Delhaize en dat ze boodschappen kunnen doen in een mooiere winkel", aldus Rabo-analist Roquas.

DeGroof-analist D'Haese beaamt dat het 'gevoelig kan liggen' dat een Hollander de baas wordt van de combinatie en het hoofdkantoor in Amsterdam komt. "Dat zal voor sommige klanten misschien een reden zijn om niet meer te winkelen bij Delhaize. Maar ik denk dat het eventuele effect kortstondig zal zijn."

Zwakkere positie

Wel zou D'Haese de deal inderdaad eerder als een overname betitelen dan als een fusie. "Naar verluidt heeft Delhaize de eerste stap gezet. Dat geeft hen een zwakkere positie zie je ook terug. Vooral de 'cash out' van €1 miljard voor Ahold-aandeelhouders is ontgoochelend voor Delhaize-aandeelhouders. En ook in de directie zie je een overwicht van Ahold. Maar dat hoeft niet een probleem te vormen om de deal rond te krijgen."

Bekijk ook DFT Studio Beurs: Superaandeel Ahold in de bonus