798638
Financieel

Fan van sterke merken

Beleggers gebruiken allerlei verschillende manieren om aandelen te beoordelen en te selecteren. Bij een fundamentele benadering worden onder meer de koers-winstverhouding, de priceto-book ratio en de winstgevendheid van een bedrijf onderzocht.

Beleggers met een ‘technische blik’ bestuderen met name koerspatronen. Sommige  beleggers zijn aanhanger van ondernemingen die in bepaalde bedrijfssectoren actief zijn. Maar ook beleggen vanuit een bepaald thema kan een ijzersterke benadering zijn vind ik. 

Dan is het thema sterke merken wat mij betreft heel interessant. Het gaat bij deze aandelen namelijk om bedrijven die een aantal belangrijke zaken voor de lange termijn hebben bewezen. Ze hebben een enorme schare trouwe klanten. Die door de jaren heen zorgvuldig is opgebouwd en uitgebreid, met behulp van een enorme marketingkracht. Waardoor die klantenkring trouw blijft en doorgaans groeit. Ik merk zelf dat als ik een nieuwe telefoon of computer nodig heb, ik simpelweg voor een Apple kies. Hoewel die doorgaans duurder zijn dan die van de concurrenten, voel ik me daar comfortabel bij.

Disney

Zo roepen de films van Disney ook onmiddellijk een warm gevoel bij me op. Het zijn natuurlijk doorgaans mooie films, maar het zo gekoesterde en uitgedragen imago van Disney is tevens heel positief en sterk. Dus als ik zie dat Disney weer een nieuwe film uitbrengt, zal ik sneller geneigd zijn daar met mijn kinderen heen te gaan, dan wanneer een andere producent een kinderfilm uitbrengt.

Marketing

Sterke merken hebben nog een ander voordeel. Retailers willen graag sterke merken verkopen, omdat die het imago van de winkel versterken, wat weer tot meer klanten leidt. Dat is natuurlijk een tweesnijdend zwaard. Doordat sterke merken vaak worden verkocht op goede locaties, wordt daarmee het imago van het sterke merk verder versterkt en daarmee krijgt ook weer de winkellocatie een positiever imago.

Apple

Ik had het er al over hoe comfortabel ik me bij het merk Apple voel. En dan ben ik bepaald niet de enige. Niet voor niets is de onderneming in 2014 op de 1e plaats van de jaarlijkse lijst van Interbrand van ‘s werelds sterkste merken te vinden. Onderdeel van het merk Apple is de mythe en de erfenis van wijlen Steven Jobs. Zijn imago van perfectionist is zo sterk dat tot op de dag van vandaag dit bij de talloze Apple fans enorm positieve gevoelens over het merk oproept. En dit imago wordt natuurlijk bekwaam uitgebaat en versterkt door Apple. Dit leidt ook tot een geweldige operationele marge – deel van de omzet dat als winst voor de onderneming overblijft – voor Apple van bijna 29%.

Marketing

Niet alleen Apple kan met hogere marges werken, je ziet doorgaans bij alle sterke merken dat ze hogere prijzen voor hun producten kunnen vragen dan hun concurrenten. Ook op deze manier snijdt het mes weer aan twee kanten; want door de kracht van het merk stijgt de winstgevendheid. En daardoor hebben de ondernemingen weer meer geld voor steengoede marketing (en productontwikkeling), waarmee de kracht en herkenbaarheid van het merk nog verder versterkt worden. Op deze wijze blijven deze ondernemingen cashmachines van de bovenste plank. Daarnaast hebben deze ondernemingen zulke beproefde producten dat de kinderziekten er doorgaans uit zijn. Daardoor zullen grote tegenvallers zelden voorkomen. En als ze al eens voorkomen, reageren deze ondernemingen meestal heel alert.

Prestaties op de beurs

Sterke merken vind ik wel echt een thema voor de langere termijn. Want juist op die langere termijn zie je dat veel sterke merken veel betere rendementen boeken dan de brede MSCI World Index. Zo presteerden bijvoorbeeld Apple, BMW, Disney, L’Oréal en Toyota over de afgelopen vijf jaar zelfs spectaculair veel beter dan de MSCI World Index. Daarnaast keren deze ondernemingen nogal eens een  bovengemiddeld dividend aan hun aandeelhouders uit. Daarom zijn deze ondernemingen naar mijn opinie voor iedere beleggingsportefeuille een aanwinst.   Ik ben al met al dus een fan van sterke merken!

Robert Schuckink Kool is directeur van Trend Invest.