Nieuws/Financieel
800997
Financieel

Topman Oman Air bekent staatssteun

De luchtvaartsector maakt zich op voor een keiharde confrontatie in Miami, waar gisteravond de jaarlijkse conferentie van mondiale luchtvaartkoepel IATA begon.

Paul Gregorowitsch, de Nederlandse topman van Oman Air, is de enige van de luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten die openlijk voor staatssteun uitkomt. ‘Ik draai er niet om heen. We hebben vorig jaar $300 miljoen ontvangen voor investeringen, onder meer in onze vloot en infrastructuur’, zo zegt Gregorowitsch tegen De Telegraaf. „Daarvoor heeft Oman Air wel voor $ 1,2 miljard aan de economie bijgedragen, nog los van het aantal jongeren dat we aan het werk houden.”

$41 miljard

De drie grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen beschuldigen de vliegmaatschappijen uit het Midden-Oosten van staatssteun, die in het afgelopen decennium volgens de Amerikanen op $41 miljard uitkomt.

Onlangs startten Oman Air en KLM een samenwerking op de route tussen Muscat en Amsterdam, die via Qatar gaat. Voor KLM is Oman Air interessant vanwege de elf verbindingen van Oman Air naar India, dat geldt als een enorme groeimarkt.

Dat betekent extra passagiers uit het Midden-Oosten, nu Qatar Airways de concurrentie met KLM aangaat door 6-daagse passagiersvlucht op Schiphol. ‘Er zijn geen plannen om de bestemming Doha te schrappen, nu Qatar begint op 16 juni. We zullen eerst eens kijken hoe het loopt’, aldus Elbers.Dubbel

De topman van Qatar Airways wil mogelijk ook samenwerking met KLM, die in Etihad al een strategische partner heeft in Midden-Oosten. ‘De samenwerking met Eithad is van een grotere orde dan die met Oman Air, omdat Etihad meer bestemmingen heeft. Dat levert heel veel extra verkeer op.’ zegt de president-directeur.

Elbers heeft nog geen kennis genomen van het voorstel van ceo Akbar al Baker van Qatar Airways. De luchtvaart was altijd opgedeeld in drie grote allianties, beweegt zich steeds sterker richting gelegenheidssamenwerkingen, op bepaalde routes of regio’s.

Dat KLM moeite heeft met de staatssteun van partijen als Qatar Airways of Emirates, maar niet schroomt om wel samen te werken met Oman Air, lijkt dubbel. ‘Onze partners in het Midden-Oosten zijn gericht op samenwerking en dat levert voordeel voor passagiers. Maar ik kan niet ontkennen dat het complexe materie is, die ook op Europees niveau besproken moet worden’, zegt Elbers.

 ‘Wij hoeven niet perse op Amsterdam te vliegen, als we een partner als KLM hebben die dat al doet’, zegt Gregorowitsch. ‘Wij willen groeien door goede partners en verbindingen, niet op een agressieve manier zoals veel andere concurrenten.’