Financieel/Partnercontent
Deze inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de hoofdredactie van De Telegraaf.
Get into the FUTURE
Gesponsord
TMG is founding partner en exclusieve mediapartner van SingularityU The Netherlands, omdat we het gedachtegoed van SingularityU NL omarmen. SingularityU NL is de autoriteit op het gebied van technologieën die onze maatschappij in rap tempo veranderen. Kunstmatige intelligentie, blockchain, nano- en gentechnologie, 3D-printing, neuroscience: technologieën die exponentieel groeien en sectoren als zorg, financiën, voedsel, wonen en energie in toenemende mate beïnvloeden. De Financiële Telegraaf brengt samen met SingularityU NL een crossmediaal concept: Get Into The FUTURE.

‘Universele banken kunnen uitsterven’

In de lange lijst van exponentiële technologieën springt artificiële intelligentie (AI) eruit. AI brengt over de hele linie enorme veranderingen met zich mee. Het is onmogelijk om een sector van de economie te bedenken, of zelfs een aspect van ons dagelijks leven, dat er niet mee te maken krijgt. In de financiële sector gaat AI dan ook een zeer belangrijke rol spelen.

Automatisering, maar niet massaproductie

Als iemand het heeft over ‘automatisering’ of ‘robots’, dan denk je al snel aan massaproductie. Alles draait om kostenbesparingen, het produceren van steeds minder persoonlijke goederen en diensten en het makkelijk toegankelijk maken ervan. “Je kunt je Ford in elke kleur hebben, zolang het maar zwart is”, zei Henry Ford een eeuw geleden. Het is precies hoe automatisering in het verleden werkte. Maar dat gaat veranderen.

AI neemt geen vakantie

AI brengt een nieuw soort automatisering met zich mee die veel verder gaat dan alleen de schaalvoordelen. AI kan enorme hoeveelheden gegevens, rekening houdend met duizenden factoren tegelijkertijd, analyseren. En daarmee kan het zeer nauwkeurige en accurate beslissingen nemen. Op maat gesneden, voor elk individueel geval. Met andere woorden: service op maat, wat ooit alleen was weggelegd voor de lucky few, komt nu beschikbaar voor iedereen. Nog beter: in tegenstelling tot de hedendaagse personal bank manager neemt AI geen vakanties, raakt het nooit verveeld of overprikkeld en het zal het nooit een belangrijke post-it notitie verliezen. Nee, AI werkt gewoon het klokje rond om je de best mogelijke service te bieden voor jouw specifieke behoeften en omstandigheden.

Betere bazen worden

Maar dat is slechts een klantgerichte kant van het potentieel dat AI heeft. AI kan ook aan de andere kant van het bankwezen, de backoffice, net zo efficiënt zijn: van transactieverwerking tot compliance. Het is aan ons, mensen, hoe we AI toepassen. Het zal ons bevrijden van de dagelijkse, routinematige besluitvorming. Op dit vlak is AI nu eenmaal veel beter dan de mens. Wij moeten dus veel beter worden in het stellen van doelen. En ons meer concentreren op wat belangrijk is. Simpel gezegd, we moeten leren hoe we betere ‘bazen’ kunnen zijn voor onze AI-medewerkers.

De eeuwenoude industrie is rijp voor verandering

We staan aan de vooravond van de meest fundamentele verandering in het bankwezen sinds eeuwen. Efficiënt gebruik van de nieuwe technologieën – van blockchain tot kunstmatige intelligentie – zet de industrie aan om zich verder te specialiseren en zo het hele ecosysteem te transformeren. Andere industrieën ondergingen eeuwen geleden een soortgelijke transformatie. Neem bijvoorbeeld de handel: er zijn tegenwoordig bedrijven die de goederen produceren, er zijn groothandelaren en distributeurs en er zijn detailhandelaren. Ze hebben allemaal totaal verschillende denkwijzen en expertisegebieden.

Sterven banken uit?

In een niet zo verre toekomst kunnen universele banken uitsterven. De ruggengraat van de industrie gaat daarentegen gevormd worden door de infrastructuurgerichte banken zonder front offices. Zij concurreren om de beste API’s te leveren aan een verscheidenheid aan dienstverlenende bedrijven. Bedrijven die op hun beurt weer concurreren om de beste dienst te bieden voor de eindklant. Bankieren is een van de meest conservatieve sectoren: de kernbegrippen van bankieren zijn sinds de 15e eeuw niet veel veranderd. De sector is rijp voor verandering en deze verandering zal de financiële diensten efficiënter, toegankelijker en gepersonaliseerder maken dan ooit tevoren.

Jane Zavalishina is CEO van Yandex Data Factory, dat AI-gebaseerde oplossingen levert voor de industriële sector. Daarvoor werkte ze acht jaar in fintech als CEO van online betaalbedrijf Yandex. Money. Jane Zavalishina is tevens verbonden aan SingularityU NL.

Lees meer over The future of finance op www.inventors.finance