Nieuws/Financieel
813079273
Financieel

OR van XS4all dreigt KPN met rechter

De ondernemingsraad (OR) van XS4all dreigt KPN voor de Ondernemingskamer te slepen als het telecomconcern definitief een streep haalt door de internetaanbieder. De OR eist in een brief dat KPN maatregelen neemt om het voortbestaan van XS4all te garanderen. De raad klaagt over wanbeleid en waardevernietiging door het moederbedrijf.

KPN is sinds 1998 eigenaar van XS4all. Begin dit jaar kondigde het bedrijf aan dat de naam XS4all op den duur zou verdwijnen. Klanten en werknemers zouden moeten overstappen naar KPN.

De OR van XS4all moet daar nog advies over uitbrengen. Voorzitter Daan Willems wil daar niet op vooruitlopen, maar zegt wel dat er veel bezwaren zijn. „XS4all is altijd een goed lopend bedrijf geweest, het deed het beter dan KPN. Opheffen is niet slim om te doen, en er is geen reden voor.”

Volgens Willems heeft XS4all „een uniek geluid in de Nederlandse markt. Onze maatschappelijke betrokkenheid, onze aandacht voor privacy en veiligheid. Onze klanten waarderen ons. Zij dreigen weg te lopen als de naam wordt opgeheven. Er staan een financiële strop te wachten. Dat is niet in het belang van KPN.”

Maar dat is niet de enige klacht die de ondernemingsraad heeft over het moederbedrijf. Willems: „Over onderwerpen die ons aan het hart gaan, is ons de mond gesnoerd. We konden en mochten niets zeggen over de sleepwet en de bewaarplicht. Bovendien hebben we niet de ruimte gekregen om te innoveren. Daarom durven wij dit wanbeleid te noemen.”

KPN en dochter XS4all zeggen in een gezamenlijke verklaring dat ze de stap van de ondernemingsraad betreuren. Ze bestuderen de aankondiging en brengen „de eventuele implicaties ervan” in kaart. De integratie van XS4all in KPN biedt „het beste toekomstperspectief” voor klanten en medewerkers, „het is een solide plan dat commercieel, strategisch en financieel de meeste waarde toevoegt.”

KPN heeft reeds een streep gehaald door prijsvechter Telfort. In het afgelopen kwartaal leidde dit tot het verlies van duizenden klanten, maar het telecomconcern stelde daar al rekening mee te hebben gehouden.