Financieel/Geld
824141204
Geld

’Kortingen retourdeals vallen tegen’

Amsterdam - Teruggestuurde producten die opnieuw verkocht worden via webshops zijn niet populair. De kortingen vallen vaak tegen en de staat van de aankopen wisselt sterk, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

De Consumentenbond vroeg ruim 6000 consumenten naar hun ervaringen met ’tweedekansproducten’, teruggestuurde nieuwe producten, en bekeek de voorwaarden van twaalf webwinkels.

Conclusie: retourdeals zijn nog niet erg populair. Twee derde van alle ondervraagde consumenten heeft nog nooit zo’n product gekocht, ruim een kwart wist niet dat het mogelijk is teruggestuurde producten te kopen.

Mooie deals

Het prijsvoordeel loopt erg uiteen, merkte de Consumentenbond. Bij ruim een derde van de negentig producten die de Consumentenbond onderzocht, is sprake van een mooie deal, bij de rest stelt de korting niet veel voor. Sommige ’herkansers’ zijn zelfs duurder dan nieuwe producten.

Zo schermde Apple-reseller Amac met een korting van 56% voor een iPhone 7 plus, voor €399. Bij een andere webwinkel vonden de onderzoekers hetzelfde model nieuw te koop voor €331.

Ook bij bol.com en Amazon.de lagen de nieuwprijzen soms zelf lager dan de tweedekansproducten van andere verkopers op dezelfde sites, merkte de bond.

Deukjes

Alle webwinkels beloven een goed werkend product, maar staat ervan wisselt, constateert de Consumentenbond. Soms is alleen de doos een keer opengemaakt, maar ook hebben de producten soms krasjes, deukjes en andere lichte gebruikssporen. „Helaas zijn niet alle winkels daar even duidelijk over”, merkten de onderzoekers.

De ondervraagde consumenten zijn het meest tevreden over Coolblue en Retourplaza. Deze webwinkels beschrijven de staat van het product goed en plaatsen foto’s van eventuele schade.

Ook zijn er webwinkels die volgens de Consumentenbond onder de noemer ’tweedekansproduct’ refurbished apparaten verkopen. De garantietermijnen bij de aanbieders lopen sterk uiteen: van zes maanden tot vijf jaar.