Nieuws/Financieel

'Veel interesse kaartendivisie Nokia'

Nokia mag zich verheugen in een ruime belangstelling voor zijn kaartenonderdeel HERE, dat onlangs in de etalage werd gezet. Onder meer Facebook, taxidienst Uber en een consortium van drie grote Duitse autobouwers zouden de concurrent van de Amsterdamse navigatiespecialist TomTom willen inlijven. Dat meldde het Duitse zakenblad Manager Magazin woensdag op zijn website.

Nokia kondigde onlangs aan dat het een verkoop van HERE overweegt. Al voor die tijd zouden BMW, Audi en Daimler de Finse fabrikant van netwerkapparatuur hebben benaderd met een gezamenlijk overnamebod. Volgens Manager Magazin heeft topman Rajeev Suri daarop besloten het onderdeel openlijk te koop aan te bieden, vermoedelijk om de verkoopprijs op te drijven. HERE zou voor 2 miljard euro in de boeken staan.

Nokia stapte in 2008 in digitale kaarten met de overname van het Amerikaanse Navteq. Het Finse bedrijf, toen nog de grootste mobieltjesmaker ter wereld, dacht te kunnen profiteren van het groeiende aantal mensen dat navigatiesoftware op de mobiele telefoon verkoos boven een apart kastje in de auto. In datzelfde jaar verzekerde TomTom zich van een eigen database met digitale landkaarten door Tele Atlas over te nemen.

Microsoft

Inmiddels heeft Nokia zijn mobieltjestak geheel verkocht aan Microsoft. Het bedrijf legt zich toe op de productie van apparatuur voor telecomnetwerken. Vorige week werd bekend dat het zijn positie op dat gebied wil versterken door voor ruim 15 miljard euro de Franse branchegenoot Alcatel-Lucent over te nemen. De kaartendivisie past mogelijk niet meer in die strategie.

Als HERE in handen komt van de drie Duitse autofabrikanten, kan dat een streep door de rekening betekenen voor TomTom. Het bedrijf probeert steeds minder afhankelijk te worden van de grillige consumentenmarkt en zoekt groei in onder meer allianties met autobouwers op het gebied van ingebouwde navigatieapparatuur.