Nieuws/Financieel

Philips blijft verbonden aan PSV

Philips stopt als hoofdsponsor van PSV maar blijft aan de club verbonden. ,,Voor Philips zijn de markten veranderd en Philips wil een andere sponsorrelatie'', zei een woordvoerder van het bedrijf woensdagochtend in een toelichting op de beslissing. Bij het besluit speelt zeker mee dat Philips veel minder dan vroeger rechtstreeks aan consumenten verkoopt. Zeventig procent van de producten wordt verkocht aan bedrijven, aldus de woordvoerder.

PSV werd opgericht door personeel van Philips. Het bedrijf is de naamgever van het stadion van de club, maar de bedrijfsnaam verdwijnt na 34 jaar van de borst van het shirt.

Over bedragen doet Philips geen uitspraken maar dat het budget voor de sponsoring van PSV omlaaggaat, is duidelijk. ,,Het zal minder worden. Gevoelens spelen absoluut een rol, maar mensen zullen begrijpen dat Philips en PSV verstandig met hun geld moeten omgaan'', aldus het bedrijf.

Sterke banden

PSV benadrukt dat Philips vanaf 2016 de op een na belangrijkste sponsor van PSV blijft. ,,We begrijpen de impact van het moment, maar de banden blijven onverminderd sterk'', reageerde algemeen directeur Toon Gerbrands. De club streeft ernaar om met een nieuwe sponsordeal de inkomsten te vergroten.

Voor supporters van PSV zal het wennen zijn, verwacht voorzitter Harrie Timmermans van de supportersvereniging. ,,De band tussen Philips en PSV is al 102 jaar oud. Mensen zien PSV en Philips als een eenheid. Maar als je dan leest wat er echt aan de hand is, moeten we oppassen dat we gaan overdrijven dat er iets heel ernstigs aan de hand is. Ik kan me de emoties voorstellen, maar aan de andere kant biedt het ook kansen'', zei hij