Nieuws/Financieel

Hogere kosten drukken winst ASN

ASN Bank, het 'duurzame' onderdeel van de genationaliseerde SNS Bank, heeft vorig jaar door hogere kosten de nettowinst zien dalen met 12,3 procent tot 58,6 miljoen euro. Dat maakte ASN woensdag bekend.

Ten opzichte van 2013 stegen de kosten met 78,5 procent tot 68,2 miljoen euro. ASN moest eenmalig 21 miljoen euro bijdragen aan de nationalisering van het financieel concern SNS Reaal. De bank was ook meer geld kwijt aan personeelskosten door uitbreiding van het aantal werknemers, aldus directeur Ewoud Goudswaard in een toelichting. ASN telt momenteel circa 135 medewerkers.

Het aantal klanten van de bank, waarvan de activiteiten naar eigen zeggen in het teken staan van een „rechtvaardige, duurzame samenleving”, nam ondanks de komst vorig jaar van 40.000 nieuwe klanten per saldo met 0,7 procent af tot ruim 603.000. De daling schrijft ASN toe aan een opschoning van het klantenbestand, waarbij afscheid werd genomen van bijvoorbeeld klanten „die niets meer deden” bij de bank.

De afgelopen weken had ASN een extra aanwas van „enkele duizenden” nieuwe klanten. Volgens Goudswaard is een deel daarvan overgestapt uit onvrede over het beloningsbeleid bij hun vorige bank. Eerder al meldde Triodos Bank dat de publieke verontwaardiging over salarisverhogingen bij onder meer ING de bank extra klanten had bezorgd. „Maar de argumenten van klanten om bij ASN te bankieren liggen breder. Er is al langere tijd een onderstroom in Nederland gaande van mensen die kiezen voor duurzaam bankieren”, benadrukt Goudswaard.

Het totaal beheerd vermogen van ASN steeg vorig jaar met 7,9 procent naar 12,8 miljard euro. Ruim 10,6 miljard euro bestaat uit spaargelden van particulieren, verenigingen en stichtingen.